Omgangsvormen – wat geef je mee?

door Annemieke Nieborg

Omgangsvormen meegeven aan je kinderen klinkt zo simpel: je voedt ze op tot fatsoenlijke mensen die weten hoe het hoort. Maar hoe zit het met authenticiteit en met de autonomie van het kind? Laat je je kind de gedwongen smakkerds van die ouwe tante ondergaan? Zijn je kinderen helemaal vrij in de omgangsvormen? Of kan het anders?

Geef het goede voorbeeld

Zoals met alles wat kinderen leren, leren ze veruit het meest van nadoen wat hun voorgeleefd wordt. Wees in je omgangsvormen dus een voorbeeld en een liefdevol leider. Wil je je kind leren afscheid te nemen?

  • Neem je kind bij de hand mee als je afscheid aan het nemen bent. Begin als ze jong zijn en laat ze alleen observeren. Het belangrijkste is dat ze vanaf jonge leeftijd leren dat dit gebruik erbij hoort. Wanneer je kinderen hier vanaf het begin niet bij betrekt, wordt de drempel hoger om later dan wel te gaan groeten en afscheid nemen.
  • Als kinderen ouder zijn en het vaak genoeg gezien hebben kunnen ze je voorbeeld gaan volgen. Als het niet vanzelf gaat, zorg dan dat ze elke keer betrokken worden bij het afscheid nemen. Ook al zijn ze nog te jong, of te verlegen om afscheid te nemen, haal ze er wel bij op een ongedwongen manier. Zeg iets in de trant van: ‘we gaan even gedag zeggen’ en neem ze bij de hand. Neem zelf het voortouw en leid je kinderen door het zelf te doen.
  • Oefen thuis eens wat je kunt doen bij afscheid nemen. Ga eens handen schudden en dingen oefenen die je zoal zegt bij een afscheid of begroeting. Kinderen leren vooral door spel, dus maak er een leuk rollenspel van. Gebruik echte familieleden als voorbeeld.

Verwacht nog geen consequentheid

Omgangsvormen heb je niet zomaar onder de knie. Dit gaat met vallen en opstaan. Pas je verwachtingen aan, aan de leeftijd. Zwaaide je kind gister nog heel enthousiast naar oma, en wil hij er vandaag niets van weten? Geeft niks. Vertrouw erop dat je kind in de samenleving wil passen en druk aan het afkijken is hoe dat precies moet. Benader je kind ook vanuit dit vertrouwen.

Bedank je kind

Boven alles, alles wat je zegt, leert je kind het meest van wat jij doet. Als er in je huishouden een gewoonte heerst van beleefdheid, dan zal dit vanzelf door het kind overgenomen worden. Ga met je kind om, zoals je wilt dat hij met jou en anderen omgaat. Ook creëert het een fijne sfeer in huis als je elkaar bedankt voor het aangeven van dingen, het helpen met opruimen, elkaar goeiedag wensen, etc. Hier kun je al heel vroeg mee beginnen. Zelfs kinderen vanaf 1 jaar kun je al vragen om spullen terug te leggen, in plaats van ze uit hun handen te pakken.

Fysieke keuzevrijheid

Ik leer mijn kind dat haar lichaam van haar is. Ik bevestig haar erin dat alleen zij weet wat fijn is voor haar lichaam en alleen zij mag bepalen wie haar aan mag raken. Als ik haar knuffelen wil en zij wil dat een keer niet, dan respecteer ik dat. Deze gezonde assertiviteit over wie eraan je lichaam mag zitten begint al vanaf jongs af aan. Nu is groeten en afscheid nemen ook een fysiek gebeuren.

Hoe ga je daar mee om? Als we tegen onze kinderen zeggen: ‘Geef je tante maar een kus’, dan is dat een dubbele boodschap voor het kind: ‘Moet’ ze tante kussen en aanraken? Je kunt het ook neutraler benaderen en zeggen: ‘We gaan afscheid nemen van je tante’. Vervolgens neem je zelf afscheid van tante en laat het daarna over aan je kind. Door niet in te vullen hoe dat afscheid eruit moet zien, kan het kind zelf bepalen wat fijn voor hem voelt. Misschien is dat een klein zwaaitje, misschien een knuffel en een kus. Bescherm je kind ook als vrienden of familieleden ‘kusjes willen stelen’ en het kind er ongemakkelijk onder lijkt. Zeker bij familie kan dit gevoelig liggen. Je kunt ook tegen je kind zeggen: ‘Volgens mij vind je dat niet zo fijn, hè?’ en dan je armen naar hem uit steken. Zo kun je het mogelijk maken voor je kind om uit een onprettige situatie te stappen.

Helemaal loslaten?

Ik vind het zelf wel belangrijk DAT er afscheid genomen wordt. Misschien nog niet als ze heel jong zijn, maar uiteindelijk vind ik het wel een basisvoorwaarde dat je in ieder geval de mensen groet als je binnen komt en weg gaat. Die groet hoeft alleen niet fysiek te zijn. Het mag ook een ‘dag tante’ zijn. Zo kan iedere ouder voor zichzelf bepalen wat wel en niet acceptabel is qua beleefde omgangsvormen. Ik wil zelf graag gegroet worden als ik ergens binnen kom, daarom wil ik ook dat mijn kind dat gaat doen op den duur. Handen geven, contact maken en bedanken zijn best spannende dingen voor een jong kind. Daarvoor moet je een klein drempeltje over.

Als je het helemaal loslaat en je kind dit laat bepalen, bestaat de kans dat een kind voor de weg van de minste weerstand kiest en meteen de speelgoedhoek induikt als ie op visite gaat. Ik probeer daarom zelf om dan de juiste omstandigheden te creëren om ze over dat drempeltje heen te helpen, door ze erbij te betrekken.

Meer lezen:

Luisteren naar kinderen

Van achter het behang tot over je oren

Nee!

Fotografie: Jana Boekholt

Je kind is baas over zijn eigen lijf, dus ook over zijn kusjes

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Trots met je peuter aan de borst

Column: Trots met je peuter aan de borst

Vandaag zag ik in de speeltuin een ouder kindje aan de borst en werd ik pardoes weer terug geslingerd naar het tijdperk dat ik een peuter aan de borst had. Binnen de veilige muren van ons huis heerlijk, buitenshuis nogal ingewikkeld. Borstje drinken Zo is er die...

Grensoverschrijdende peuters: de echte oorzaken – Janet Lansbury

Grensoverschrijdende peuters: de echte oorzaken – Janet Lansbury

Grensoverschrijdende peuters: hun gedrag kan zelfs de meest bewuste ouders en verzorgers versteld doen staan. Waarom zou onze schattige peuter haar speelgoed naar ons gooien, terwijl we haar net gevraagd hebben dat niet te doen, om het daarna nog erger te maken door...

Column: Vier

Column: Vier

Drie zijn is peuteren, vier zijn is kleuteren.Drie zijn is naar de crèche, vier zijn is naar school.Drie zijn is luisteren, vier zijn is zelfstandigheid.Drie zijn is plassen in je broek, vier zijn is natuurlijk nooit een ongelukje meer.Drie zijn is relaxen op...

column: Allemaal papa’s voor andere kinderen

column: Allemaal papa’s voor andere kinderen

De peuter begint te begrijpen wat een papa inhoudt. Wat als gevolg heeft dat hij bevriende vaders ‘papa’ noemt, omdat hun kinderen hen ook zo noemen. Kinderlogica voor kinderen zonder vader. Denk ik. Het raakt me dat mijn zoon niet iemand heeft om ‘papa’ tegen te...

Opvoedadvies van Eva: Make love not war

Opvoedadvies van Eva: Make love not war

Als er iets is wat kinderen ons leren, is het geduld en liefde. Make love, not war dus. Juist op de momenten dat zij onmogelijke monsters zijn, vragen ze ons om liefdevol te blijven. Met deze gouden tips van Eva Bronsveld kun je er weer even tegen. Eva geeft een...

Column: De radslag

Column: De radslag

Op de kleuterschool was ik geloof ik nog niet zo bezig met later als ik groot ben. Ik herinner me er eerlijk gezegd niet zo heel veel meer van, behalve dat ik juf Juultje erg lief vond. Maar toen ik eenmaal had leren schrijven, was me al snel duidelijk dat ik...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0