Opvoeden met weinig regels (binnenkijken bij Lisa Joy)

door Gastauteur

Opvoeden met zo min mogelijk regels. Voor Lisa voelt dat heel natuurlijk. In haar huis is iedereen vrij om te ontdekken, te bepalen en zich te ontwikkelen, zonder aan allerlei regels vast te zitten.

Er is geen vaste bedtijd, de kinderen hoeven niet aan tafel te (blijven) zitten en op de bank springen is niet uit den boze. Opvoeden met zo min mogelijk regels is voor Lisa niet bijzonder, maar meer een natuurlijk proces. Zo lang het veilig is, is er maar weinig dat haar kinderen Luá (5) en Yma (2) niet mogen. Ze vertelt: ‘Ieder gezin doet het anders en dat is prima. Veel liefde, vrijheid, aandacht, rust, rommel en geen regels. Dat werkt voor ons.’

1. HET VOELT NATUURLIJK

‘Ik ben zelf best vrij opgevoed en wilde dat ook voor mijn kinderen. Het voelt natuurlijk. Er is niet echt iets wat niet mag, zo lang het maar veilig is. We hebben geen concrete regels of afspraken over op de bank springen, op het aanrecht zitten of op tafel klimmen. Doordat het geen issue is, denk ik dat het ook eigenlijk bijna nooit gebeurt. En ik vind het juist gezellig als Luá en Yma gezellig bij mij op het aanrecht zitten als ik eten aan het voorbereiden ben.’

Gratis artikel (niet) oordelen

Waarom we het zo ontzettend aantrekken wat anderen van ons denken

Zo lang het veilig is, is er maar weinig dat de kinderen niet mogen

2. MEER RUST EN VRIJHEID

Lisa: ‘Het brengt ons veel rust en vrijheid. Ook biedt het de kindjes de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen en te ontdekken, zonder aan allerlei regels vast te zitten.’

3. VERTROUWEN OP EIGEN INTUÏTIE

De kraamtijd van Luá was onrustig. Lisa kreeg het advies om meer structuur en regelmaat toe te passen. ‘Op vaste tijden voeden, dat zou beter werken. Dat ging tegen mijn gevoel in. Mijn hart zei iets anders, maar ik wilde het juiste doen voor mijn baby. Toen Luá beter reageerde op mijn melk, konden we beiden meer in onze kracht gaan staan. Toen ben ik toch mijn hart gaan volgen, mijn eigen patronen, zonder structuur en vaste tijden. Fijn dat ik kon vertrouwen op mijn eigen intuïtie.’

De hele binnenkijker staat in ons tijdschrift editie ZOET

Tekst: Michèle Hartog
Beeld: Lisa Joy

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Minder opvoeden maakt het leuker

Minder opvoeden maakt het leuker

Alles wat je kind nodig heeft, is liefde. Zo simpel is het eigenlijk. Met je baby in je buik of in je armen, voel je vaak heel goed zelf waar het om gaat. Maar gaandeweg gebeurt er iets geks: er schuift een flinke brok ‘opvoeding’ tussen je kind en jou. Het sluipt...

Astara over opvoeden: Geduld hebben

Astara over opvoeden: Geduld hebben

Het is tijd om te koken. Je stalt de ingrediënten uit op het aanrecht, pakt een mesje om de ui te schillen en dan breekt de hel los in de woonkamer. De kinderen die net nog als engeltjes met elkaar aan het spelen waren, zijn het nu plotseling op hoge toon oneens...

Jongens mogen zacht zijn

Jongens mogen zacht zijn

Echt stoer zijn, wat betekent dat eigenlijk? En krijgen jongens daar wel voldoende ruimte voor? ‘Stoer, wat is dat eigenlijk?’ Ik kijk mijn zoons hoopvol aan, op zoek naar een invalshoek voor dit artikel. ‘Kweenie,’ mompelt de oudste (Luka, 7). ‘Iemand die een...

Buiten de lijntjes opvoeden is ook opvoeden

Buiten de lijntjes opvoeden is ook opvoeden

Buiten de lijntjes is het interessanter. Ook in de opvoeding. Opvoeden – we hebben er als ouders allemaal mee te maken. Maar wat is opvoeden nu helemaal? Hoe noodzakelijk is het? Soms maken we ons wel erg druk om Hoe Het Hoort. Binnen en buiten de lijntjes Nog voor je...

Empathie maakt je kind stoer

Empathie maakt je kind stoer

Drees onderzocht hoe dat nou zit met onze waardering voor zacht- en stoerheid bij jongens. Werkt het anders bij jongens dan bij meisjes? Algauw komt ze uit bij het belang van empathisch opvoeden - voor elk kind. Empathisch opvoeden Het fijne van empathisch opvoeden is...

Marketing voor kinderen werkt!

Marketing voor kinderen werkt!

Er wonen zo'n 2,5 miljoen kinderen onder de 12 jaar in Nederland. Deze kinderen hebben naar schatting 200.000.000 euro per jaar te besteden. De invloed die deze kinderen hebben op de gezinsportemonnee wordt geschat op twee miljard euro1.Kinderen zijn dus big business;...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0