De ouder is de deskundige

door Gastauteur

Ik heb het regelmatig gezien in mijn werk: ouders die worstelen met het gedrag van hun kind, soms jarenlang. Ik heb ouders gezien die alles uit de kast haalden om het gedrag van hun kind hanteerbaar te maken. Ik heb ouders gezien die daar uiteindelijk niet in slaagden.

Ik heb leerkrachten gezien die samen met de ouders hun stinkende best deden om meedoen in de klas voor een kind mogelijk te maken. Ik heb ouders gezien die in tranen terugkwamen van een gesprek bij de GGZ, met een diagnose, een behandelplan en een recept voor medicatie. Tranen van opluchting en tranen van verdriet. Ik heb ouders zien worstelen met de vraag of ze hun kind medicatie moesten geven.


Ik heb ouders zien worstelen met de vraag of ze hun kind medicatie moesten geven

Moeilijke keuze

Al deze ouders en al deze leerkrachten handelen met oprechte liefde en zorg voor het kind. Ze zien de moeilijkheden, maar ook de bijzondere talenten en eigenschappen van deze kinderen. Ze gaan tot het uiterste om een kind te helpen, steunen en begeleiden. En dan moeten ouders soms, aan het eind van de rit, een keuze maken die geen enkele ouder graag wil maken. Je kind en je gezin binnenstebuiten laten keren, advies krijgen van vreemden, wel of geen medicatie: het zijn geen beslissingen die door een ouder lichtvaardig worden genomen.

Statistieken zeggen niets over individuen

Ouders die via de media horen over onderzoek, kunnen voor hun eigen kind vaak weinig met de resultaten van dit onderzoek. “De meeste kinderen hebben baat bij door medicatie ondersteunde gedragstherapie.” Hoort hun kind bij die meeste kinderen, of juist bij de andere groep? “Tot nu toe zijn geen schadelijke langetermijneffecten van het gebruik van medicatie gebleken.” Tot nu toe? Maar wat als mijn kind het zijn of haar hele leven zal moeten slikken? “Een deel van de kinderen krijgt ten onrechte een etiket of label opgeplakt.” Heeft mijn kind wél terecht een label?

Kijken naar het kind

Wat ouders daarom dus doen, is heel goed kijken naar hun kind. Heel goed luisteren naar deskundigen. Heel veel lezen. Heel veel praten met familie en vrienden. Heel veel wikken en wegen, voors en tegens bekijken en weer heel goed naar hun kind kijken. Een ouder die dan uiteindelijk een beslissing heeft genomen -welke dat ook is!- verdient niets meer of minder dan respect en steun.

Respect en steun

Ik ga er vanuit dat ouders het beste voor hebben met hun kind. En ten aanzien van hun eigen kind zijn ouders de uiteindelijke deskundigen. Daarom horen ouders elkaar niet aan te vallen met betrekking tot de keuzes die zij maken in de opvoeding. Zij horen elkaar te steunen, ook wanneer
ze het niet met elkaars keuze eens zijn. Ja, ik maak me oprecht zorgen over het feit dat steeds meer kinderen medicatie ontvangen. Toch respecteer ik de ouders die er voor kiezen wel medicatie aan hun kind te geven. Zoals ik ook de ouders respecteer die er voor kiezen dit niet te doen. Want
uiteindelijk kennen zij hun kind het best. 

 

Anne Nicolai is schrijver. Haar interesse ligt bij kinderen: hoe ontwikkelen ze zich, hoe leren ze, wat is de rol van erfelijkheid en omgeving, wat kunnen (professionele) opvoeders in de praktijk met wetenschappelijke inzichten? Zij is oud-directeur kinderopvang en moeder en in die hoedanigheid net zo kwetsbaar en gevoelig als alle andere ouders. http://anne-nicolai.blogspot.nl

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

De meeste kinderen hebben geen school nodig

De meeste kinderen hebben geen school nodig

Hoe leren kinderen eigenlijk? En is school de aangewezen plek waar dat moet gebeuren? Spoiler alert: nee, school is niet de enige of de beste plek waar kinderen dingen leren. Laten we eens bekijken hoe kinderen leren en in welke omstandigheden ze dit soepeltjes doen....

Meestgestelde vraag bij thuisonderwijs: Heeft je kind vrienden?

Meestgestelde vraag bij thuisonderwijs: Heeft je kind vrienden?

Het is een van de eerste vragen die je krijgt wanneer je thuisonderwijs geeft: 'Hebben jouw kinderen vrienden?' Ik kan je vertellen dat het mij ook enorm bezighield tijdens het maken van onze keuze. Sterker nog: ik heb er zelfs wakker van gelegen. En tot mijn schaamte...

Waarom naar school? Leren doe je van het leven

Waarom naar school? Leren doe je van het leven

Hoe meer en hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer ik ons schoolsysteem vind. Hebben we school überhaupt wel nodig? Leren doe je toch door te leven? Op sommige plekken in de wereld gaan kinderen niet naar school. Dat vinden wij soms zielig. Dan worden er projecten...

Citotraining, een ramp voor kinderen

Citotraining, een ramp voor kinderen

Nog even en dan is het zover: groep 8 gaat de eindtoets maken. Zo'n toets is vaak een hele gebeurtenis in een gezin, maar voornamelijk voor het kind zelf natuurlijk. Veel ouders vinden de citotoets erg belangrijk, omdat het deels bepaalt welk advies jouw kind voor het...

Mismatch met school: een kind leert op zijn eigen manier

Mismatch met school: een kind leert op zijn eigen manier

Elk kind komt op de wereld met een aangeboren nieuwsgierigheid en drang om de wereld om zich heen te leren kennen. Het lijkt zo simpel. Laat je kind lekker z’n gang gaan, geef hier en daar de nodige support en het enthousiaste leren volgt vanzelf. Maar wat als het...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0