Wat heb jij nodig nadat de baby geboren is? Nee, niet voor de baby, maar voor jou, als kersverse mama? Met deze postpartum uitzetlijst kom je een heel eind. 

Als je zwanger bent, zorg je extra goed jezelf. Je koestert je lichaam, smeert je borsten en buik in, neemt rust, volgt een zwangerschapscursus en zorgt voor de nodige ontspanning. Of je probeert iets in die trant. En als je baby er eenmaal is, zorg je extra goed voor, ehm, jezelf. Ja, en ook voor je baby natuurlijk. Daar twijfelt niemand aan. Maar vergeet alsjeblieft jezelf niet, vrouw.

Op het wereldwijde web zwerven honderden varianten van dezelfde baby- en kraamlijstjes (meestal de wereld in geholpen door slimme drogisterijen of kinderwagenwinkels) rond. Vooral voor baby’s dus. En als het al over de moeder gaat, dan komt google niet veel verder dan een paar dubieuze rekensommetjes van hoeveel kraamverband je nodig hebt. 

Vergeet jezelf niet, vrouw

Kiind heeft de minimale uitzetlijst voor je opgesteld, die wel echt anders en zinvoller is dan de andere.

Postpartum behandelaar Layla Cremer richt zich op de ondersteuning van de kraamvrouw. ‘Jouw herstel is bepalend voor je welzijn de komende veertig jaar’, weet zij. Van levensbelang dus. Daarom vroegen wij ons af: wat heeft een vrouw die pas bevallen is nodig? 

Denk hier eens aan:

Samen kramen

Kramen doe je samen. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Partner en de kraamverzorgende zijn er natuurlijk, maar het liefst creëer je een zorgende omgeving. En je leeft misschien niet in een stam of commune, maar je kunt toch proberen om helpende handen om je heen te verzamelen voor tijdens de (veertig dagen durende) kraamtijd. Ook, juist, als de kraamzorg de deur al uit is. Om je baby vast te houden als jij doucht of plast, om je andere kinderen mee op pad te nemen, of om te helpen bij het huishouden. Regel dus vooraf:

  • De beste kraamzorg die je kunt vinden. Let op: dat is niet hetzelfde als ‘de eerste de beste’ die op Google omhoog popt. Een kraamverzorgende kan je kraamtijd maken en breken. Vraag moeders uit je omgeving om hun lievelingskraam of kijk eens of er een zzp’er in je regio beschikbaar is (let op: sommige van deze vrouwen zijn zo populair dat je ze al moet inschakelen als je nog maar net over een stokje geplast hebt). Met een zzp’er weet je (bijna) zeker dat je de vrouw krijgt waar je tijdens je zwangerschap kennis mee gemaakt hebt. 
  • Een of meerdere goede vriend(inn)en, zussen of schoonouders die af en toe een uurtje komen helpen. Vooral na die eerste acht dagen kraamzorg. Laat ze vooral ook mooie foto’s van jou en je baby maken. 
  • Vraag een mealtrain, of simpelweg een verse maaltijd als kraamcadeau.
  • Een schoonmaakster, bijvoorbeeld om je veertig dagen kraamtijd mee af te sluiten. 
  • Een extra oppas of opvang voor je andere kinderen.
  • Een lieve vertrouwenspersoon, waar je je hart bij kunt luchten je van je roze wolk af dreigt te vallen.

Helpen herstellen

Het baren van een baby is volgens sommigen zo zwaar als het rennen van een marathon. En ook als je er zonder blessures uit komt, moet je ervan herstellen. En dat bedoelen we niet alleen fysiek, maar ook psychisch. Want je moet niet alleen wennen aan het feit dat je buik leeg is, je banden uitgerekt en je borsten opgezwollen, maar ook aan die baby, aan een nieuwe rol als moeder en aan een ander levensritme (lees: onderbroken nachten). Dus help jezelf herstellen met:

  • Arnica, in de vorm van druppels, korrels of tabletjes, voor het herstel van de baarmoeder en het verkorten van bloedverlies.
  • Kamillethee om je yoni mee te spoelen, elke keer als je naar de wc bent geweest. Gewoon een sterke pot zetten, af laten koelen tot lauw, en in een sportflesje naast de wc neerzetten. 
  • Calendulazalf, of -spray, perineumkruiden of groene klei, voor als je toch wat schade rondom je yoni hebt opgelopen.
  • Bouillon van botten, dat geeft je kracht na de bevalling. Er zit collageen in, dat je niet terugvindt in plantaardige producten. Dus als je niet te streng vegetariër bent, kun je overwegen om hier een biologische variant van te drinken. 
  • Tip van Layla: Floradix supplement, om weer sterk te worden. Ook dadels en walnoten kunnen daarbij helpen. En, niet echt een straf, hele pure chocolade.
  • Veel kraamverband. Sla gewoon tien pakken katoenen verband in. Met het risico dat je over hebt, maar dat doneer je tegen die tijd gewoon aan het consultatiebureau. Je kunt ook, duurzamer natuurlijk, wasbaar kraamverband of, na een paar dagen, een paar extra stevige menstruatieonderbroeken gebruiken. 
  • Tip van Layla: Sowieso zijn extra stevige, ruime, katoenen onderbroeken onmisbaar. 
  • Postpartum behandeling, zoals een sluitingsceremonie of postpartum massage, of allebei. En nee, dat is geen overbodige luxe. Je lichaam is geopend door de geboorte, je bent kwetsbaar en tegelijkertijd de belangrijkste persoon van je kindje. Gun jezelf en je gezin de beste zorg tijdens deze transitieperiode. Een warme kruidenstempel massage of rebozo behandeling bijvoorbeeld, lees hier een ervaringsverhaal. Benkung belly binding helpt niet alleen om je lichaam te sluiten, maar ook ter ondersteuning van je romp. En een yoni stoombad helpt je niet alleen ontgiften en verwarmen, maar ook herstellen van binnenuit. Overigens kun je de kruiden voor zo’n stoombad ook gewoon online bestellen. 
  • Eventueel een postpartum doula. Relatief nieuw in Nederlands bevallingsland, maar een postpartum doula is een vrouw die je bijstaat in het vierde trimester, op het moment dat het jou uitkomt. Ideaal als je nog behoefte hebt aan ondersteuning nadat de kraamzorg vertrokken is, als je een tweeling hebt gekregen of als je jezelf gewoon extra hulp gunt. 
  • Weet je al wat je met de placenta gaat doen? Sommige doula’s maken er smoothies of capsules van, omdat de placenta voor kracht, energie en (hormonale) balans zou zorgen. 

Praktische spulletjes om te ontspannen:

  • Fijne kruidenthee, omdat je veel moet drinken, maar ook omdat vrouwenmantelthee, frambozenbladthee en kamillethee helpen bij het herstel van je lijf en de nodige ontspanning. Gember zorgt voor warmte.
  • Bijbehorende thermoskan of –beker om altijd en overal bij je te houden.
  • Een tijdschriftje of een fijne playlist om af en toe een momentje voor jezelf te hebben (zonder scherm boven je baby), zoals Kiind op papier.
  • Wollen sokken. Je baby reguleert zijn temperatuur met een fijn mutsje https://kiind.nl/moet-een-baby-een-mutsje-op/, jij met goede sokken. Layla: ‘De chi energie van een kraamvrouw is laag, en moet weer worden opgebouwd.’
  • Een platte kruik of pittenzak, omdat je snel afkoelt na de bevalling. Vooral lekker op de onderrug, waar drukpunten zitten die de chi helpen opbouwen, aldus Layla.
  • Een vriezer vol maaltijden, soepen en sauzen, zodat je snel en gemakkelijk goede voeding voor jezelf en je gezin op tafel kunt zetten.
  • Natuurlijke verzorgingsproducten met zo min mogelijk geurstoffen. Het is fijn om je lijf de verzorging te geven die het nodig heeft, maar je baby houdt van jouw lichaamsgeur. Ook als jij het gevoel hebt dat je stinkt. Zoek daar balans in en ga voor natuurlijke goodness, bijvoorbeeld voor, als je al deo wilt gebruiken, biologische deo.
  • Droogshampoo, omdat douchen soms al een hele uitdaging kan zijn.

Rondom borstvoeding en slapen:

Borstvoeding is gratis en je hebt er niets voor nodig. Maar toch zijn deze dingen wel handig:

  • Siliconen tepelpads tegen het lekken. Of, tip van Layla: zilveren kapjes, die zijn antibacterieel en duurzaam. Heilwolle is ook zo’n product waar je tepels blij van worden. In de wol zit wolvet, lanoline, dat eventuele pijn verzacht en je tepels verzorgt.
  • Een warme pyjama met lage hals of knoopjessluiting en lange mouwen. Omdat je tijdens de voeding vaak met je armen boven de dekens ligt. Brrr.
  • Hele slappe, losse borstvoedingsbeha’s die niets afknellen, maar wel de ergste melklekkage tegenhouden in bed.
  • Eventueel een siliconen handkolf, zoals de haakaa, die zich vacuüm zuigt aan je borst. Niet om te kolven, wacht daar alsjeblieft nog even mee, maar om de melk op te vangen die uit de ene borst sijpelt terwijl je je baby aan de andere borst voedt. Het voordeel is dat je de melk die je en passant en automatisch verzamelt, in kunt vriezen voor later. En dat doe je dan weer in…
  • …ijsklontjeszakjes, borstvoedingsbakjes of –zakjes waar je de borstvoeding in bewaart, voorzien van de ‘productiedatum’. 
  • Een heerlijke voedingsplek, of het nu op de bank, stoel of in bed is. Je zult heel wat uurtjes aan het voeden zijn, ook als je de fles geeft trouwens, en dan mag je op z’n minst arbotechnisch verantwoord kunnen zitten.
  • Een draagdoek. Voor jou ja, zodat je je baby bij je kunt dragen, maar toch zelf vrij kunt bewegen. Je baby mag al vanaf dag één in de draagdoek. 

Fotografie Nina Olivari

Meer lezen: 

De site happymamahappybaby van Layla Cremer.

Heng Ou | The first forty days (vanaf half april in het Nederlands te krijgen!)

Nina Pierson | Mama’en, de kunst van het moeder worden

Beatrijs Smulders | Veilig zwanger, Veilig bevallen en vooral Veilig door de kraamtijd

Milli Hill | Positief over bevallen

Je kraamtijd duurt 40 dagen – Neem de tijd na je bevalling

Je geniet meer van je kraamtijd als je het samen doet

GRATIS EDITIE KIIND

Lees Kiind stiekem lekker gratis. Download editie THUIS! Je ontvangt meteen ook de nieuwsbrief vol inspiratie - waarvoor je je ieder moment kunt uitschrijven.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0