In een wereld waarin altijd online de standaard is, voelt je kind smartphone- en schermvrij opvoeden als een daad van verzet. Een radicaal besluit. En dat kan reacties oproepen. “Mag jouw kind nog geen telefoon?” “Zo leren ze het niet en krijg je juist problemen later.” “Goed hoor, minder scherm, maar de maatschappij is er nu eenmaal op ingericht.” Of: “Ach, dat moet je toch loslaten.” Onthoudt je je kind niet iets waar ze recht op hebben?

Het recht op rust en aandacht

Wat als we het gesprek eens omdraaien? In plaats van de vraag: “Waarom geef je je kind géén smartphone met social media/onbeperkte schermtijd?”: Waar heeft een kind eigenlijk wél recht op? Misschien op aandacht. Op echte verbinding. Op spel, op verveling zelfs. Op een brein dat mag rijpen. Op bescherming tegen algoritmen die niet hun welzijn, maar hun schermtijd maximaliseren.

Smartphones en sociale media zijn een relatief nieuwe realiteit van het ouderschap. Een realiteit waar ouders en opvoeders wereldwijd mee worstelen, zoals ook de stichting Smartphonevrij Opgroeien helder maakt in hun manifest:

“De tijd en aandacht van onze kinderen wordt opgeëist door de machtigste bedrijven in de geschiedenis van de mensheid… Individueel zijn we geen partij voor de verslavende algoritmen van Big Tech – en de gevolgen voor kinderen, gezinnen en de maatschappij zijn diepgaand.”

De druk van ‘iedereen doet het’

De grootste uitdaging? De sociale norm. “Alle kinderen in de klas hebben er een.” “Ze móet bereikbaar zijn/het rooster kunnen inzien/communiceren met de leerkreacht.” “Hij wil erbij horen.” Ontzettend begrijpelijk. Maar als we allemaal blijven doen wat ‘iedereen’ doet, verandert er niets. Juist door samen stil te staan bij wat kinderen écht nodig hebben – spel, fantasie, contact in de echte wereld – kunnen we een ander verhaal schrijven. ‘Huttenbouwen is ook opvoeden’ is hét motto waar we bij Kiind naar leven. Huttenbouwen is spelen, knus en avontuurlijk.

Eloise Rickman is auteur van het boek It’s not fair, over hoe volwassenen met kinderen omgaan. Ze pleit ervoor goed naar kinderen te luisteren, ze serieus te nemen en ervoor te zorgen dat ze actief deelnemen aan hun eigen leven. Volwassenen beweren vaak te weten wat in het belang van kinderen is, maar we weerhouden ze ervan om zinvolle beslissingen te nemen over hun leven, zowel op persoonlijk als maatschappelijk niveau. Rickman denkt dat we kinderen onderschatten, omdat we vinden dat ze niet in staat zijn tot actief burgerschap en het uitwerken van complexe ideeën. Rickman noemt het adultism, Marianne Vanderveen-Kolkena noemt het adult supremacy; volwassenendominantie.

Oordelen sluiten het gesprek

Of je nu wel of geen smartphone geeft aan je kind, als ouder ben je steeds opnieuw aan het afstemmen. Wat niet helpt, is elkaar be- of veroordelen. Dat maakt het gesprek kleiner en geeft je eerder het gevoel dat je er alleen voor staat.

Stel je voor dat we elkaar in plaats daarvan vragen:
Wat helpt jouw kind om op te groeien in een digitale wereld zonder zichzelf te verliezen?
Hoe probeer jij je kind schermvrij(er) op te voeden?

Dan openen we ruimte. Voor nuance, gedeelde zorgen, steun en misschien zelfs collectieve actie – klasbreed, wijkbreed.

Liefdevol tegen de stroom in

We balanceren allemaal tussen beschermen en loslaten. Tussen verbinding zoeken en grenzen stellen. Je kind nog geen smartphone geven is een bewuste keuze, gemaakt vanuit liefde voor je kind – niet vanuit angst voor wat anderen vinden.

Die bewuste keuzes maken, het liefdevol tegen de stroom inzwemmen, hoef je niet alleen te doen. Sluit je aan bij ouders die ook zoeken, twijfelen en kiezen, kom gezellig bij de Kiindspeeltuin.

Lees ook:

(Wanneer) krijgt jouw kind een smartphone?

Oordelen? Kijk met compassie

 

Gratis Kiind tijdschrift

Download voor nop editie THUIS

Boekentips

Word lid van Kiind!

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Gisteren haalde mijn dochter die in groep 8 zit huiswerk van school op en ik mocht een pak werk ophalen voor mijn groep 3-kind. Dinsdag: rekenen: les 1, blok 5, lezen: dag 4, zie leesmapje en instructie vind je online, schrijven: blz. 15 afmaken, computer: alles telt...

Hoera voor kinderen met een sterke wil

Hoera voor kinderen met een sterke wil

Heb jij een kind met een sterke wil? We vroegen eens rond naar ervaringen van ouders. Want hoe gaat het in de praktijk? Wat zijn de mooie kanten van het hebben van een sterke wil? Wat leert je kind jou via dat gedrag? Een sterke wil? Goed nieuws! Lien Soms wou ik...

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

‘Mama, speel nou!’ Zucht. Alweer? En natuurlijk wéér hetzelfde spel ook nog. Het is soms net alsof je kind geen eigen ideeën heeft. Jij moet helpen, meespelen, erbij zijn, dingen aandragen. En natuurlijk is dat ook hartstikke leuk. Je bent er graag voor je kind en je...

Verhalen voorlezen

Verhalen kun je al aan je kind vertellen vanaf de babytijd. Naast dat het erg leuk is, is het ook belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Verder is voorlezen ook goed voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Voor veel kinderen is voorlezen een rustpuntje...

Supermarkten vol spaaracties: geen fratsen, doe mee!

Supermarkten vol spaaracties: geen fratsen, doe mee!

Beans, wuppies, smurfen, welpies, troetels, beesies, voetbalplaatjes en disco’s. Iedereen die kinderen, kleinkinderen of buurkinderen heeft weet precies wat dit zijn. Het zijn de bekende supermarktcadeautjes die je krijgt wanneer je een bepaald bedrag uitgeeft. Veel...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0