Emoties benoemen met de Sensicirkel

door Sandii Zachte

Mijn dochter is soms boos, heel erg boos. Dat is helemaal niet zo erg. Boos zijn is ook wel eens lekker. Tenminste, dat vind ík. Ik weet van mezelf vaak wel wat er aan de hand is, waarom ik boos word (en soms ook niet). Voor mijn dochter is dat veel lastiger. Ik zie aan haar dat ze het lastig vindt dat ze niet weet wat ze voelt en waarom. Daarom ben ik heel enthousiast over de Sensicirkel.

Kort gezegd is dat een emotiecirkel die je met je kind kunt tekenen en vervolgens gebruikt om emoties te benoemen. De cirkel is bedacht door Simone de Bruin. Ze deelt haar idee graag met de lezers van Kiind.

Hoe maak je een Sensicirkel?

‘Een Sensicirkel kun je heel eenvoudig zelf met je kind aan de keukentafel maken. Je hebt minimaal een vel papier nodig en goede potloden, krijtjes of stiften.

In het midden staat altijd de IK-cirkel. Je vraagt je kind welke kleur stift hij/zij het mooiste vindt en daarmee teken je in het midden de IK-cirkel. Terwijl je tekent, zeg je: “kijk, dit ben jij, in het midden, dit ben ik ook, wij staan in het centrum.” En je schrijft ‘IK’ in deze cirkel.

Rondom de IK-cirkel staan andere emoties met ten minste de vier basisemoties: blij, boos, bang en verdrietig. Jij en je kind bepalen zelf welke emoties nog meer worden toegevoegd, welke kleuren ze krijgen en hoe de vorm van de gezichtjes is. Dus je trekt vanuit de IK-cirkel een pijl en je maakt bijvoorbeeld een gele cirkel met een blij gezichtje. Je zegt zoiets als: “Kijk, dit is BLIJ, meestal ben ik wel blij, jij bent ook vaak blij. Ik ben trouwens nu blij want wij maken dit samen!”


Terwijl je een emotie aanwijst, vertel je jouw kind hoe jij je voelt

Vervolgens teken je een rode cirkel en een boos gezichtje. “Ja maar soms ben ik ook wel eens boos. Ben jij ook wel eens boos?” Een ja/nee antwoord kan voldoen, tenzij het kind uit zichzelf meer wil vertellen. Als ouder kun jij je kind het goede voorbeeld geven door hem/haar te vertellen wanneer jij zelf daadwerkelijk boos was. In twee zinnen, dat is voldoende. Vertel geen drama, vertel wanneer je boos was.

Hetzelfde doe je met ‘verdrietig’ en ‘bang’. Je geeft aan wanneer jij die emotie zelf had en vraagt jouw kind wanneer hij/zij die emotie had. Help hem op weg met het uiten: je hoeft het niet te bespreken of op te lossen, simpelweg benoemen en erkennen is voldoende. En je tekent vervolgens elke emotie die jullie samen kunnen verzinnen. Als jullie klaar zijn, hang je jullie Sensicirkel op een centrale plek, bijvoorbeeld op de koelkast of prikbord.’

Wat kun je thuis doen met de cirkel?

‘De Sensicirkel is niet alleen gemakkelijk zelf thuis te maken, hij/zij werkt ook écht! Elke dag loop je met je kind naar de plek waar jullie Sensicirkel hangt en terwijl je een emotie aanwijst, vertel je jouw kind hoe jij je voelt, voelde of hebt gevoeld: je benoemt de emotie hardop. Je nodigt je kind uit hetzelfde te doen zodat hij/zij ook een emotie aanwijst. Ook nu hoef je er niets mee te doen, benoemen en erkennen is voldoende.

Maar natuurlijk kan het aanwijzen van een emotie ook een ingang zijn om in gesprek te gaan met je kind over dat wat hem/haar bezighoudt. Blijf het goede voorbeeld geven door in twee of drie zinnen het verhaal te vertellen dat bij jouw emotie hoort. Vraag dan ook naar het verhaal van je kind bij zijn/haar emotie.’

 

Voor wie is de Sensicirkel?

‘De Sensicirkel is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Misschien dat ze in het begin nog niet zoveel terugzeggen maar er komt een moment dat kinderen dat wel kunnen en dat moment wil je natuurlijk niet missen. Dus begin er gewoon mee. Je maakt er samen gebruik van en op een dag loopt je kind naar jullie Sensicirkel, wijst de rode cirkel aan en zegt tegen je: “nou mama, volgens mij ben jij een beetje boos!’

Wat bereik je ermee?

‘Door op een neutraal moment over emoties te praten, ontstaat de basis om ook tijdens gebeurtenissen emoties onder woorden te brengen. Het uiten van emoties en het praten hierover leert kinderen dat ze niet de enige zijn, dat iedereen wel eens bang, boos, verdrietig of blij is. Door bewust aandacht te besteden aan emoties, wordt ook duidelijk wat kinderen bezighoudt. En het maakt hen niet alleen bewuster van hun eigen emoties, ze verkrijgen ook inzicht in het gevoelsleven van een ander. En dat heb je nodig om te kunnen samenwerken en samenleven.’

Wij gaan vanmiddag een Sensicirkel tekenen!

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

De Sensicirkel is naar een idee van en ontwikkeld door Simone de Bruin. Zij gebruikt het in haar werk als counselor om kinderen te helpen emoties onder woorden te brengen. Ze schreef metaforische verhalen met universele onderwerpen als perfectionisme, faalangst en samen spelen. Een aantal verhalen is gebundeld tot een heerlijk voorleesboek ‘Aan de Etor’ waarin ook gewerkt wordt met de Sensicirkel. Het is rijk geïllustreerd door beeldend kunstenaar Ann van der Meer.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Creativiteit is vrij denken en creëren

Creativiteit is vrij denken en creëren

Met 'Oh, wat ben je creatief', wordt meestal bedoeld dat je mooie dingen kunt maken. Een mooi gedicht, een mooie vaas, een enig beeldje... Toch heeft een donderdagavondcursus bloemschikken meer te maken met 'iets creëren' dan met 'creativiteit'. Een andere benadering...

5 dingen die temperamentvolle kinderen nodig hebben

5 dingen die temperamentvolle kinderen nodig hebben

Eva Bronsveld vulde er een heel boek mee en heeft zeker wel een paar handige tips als je temperamentvolle kinderen hebt. Vroeger noemde je kinderen gewoon druk. Of wild of zo. Temperamentvol is eigenlijk wel een woord waar meer respect en begrip voor...

Tips van een thuisonderwijzer

De komende drie weken zijn alle ouders een beetje thuisonderwijsouders. Ook voor ouders die al thuisonderwijs geven, zoals wij, is het een vreemde tijd zonder clubjes, cursussen en workshops. Misschien valt het je niet per se zwaar en vind je het leuk om er meer uit...

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Het was een ijzige wintermiddag zo eind februari. De grijze handdoek die ’s ochtends nat buiten was opgehangen was inmiddels zo hard als een plank. De eendjes Karel en Evert stonden klappersnavelend voor de deur te bedelen om graantjes. Een gure wind waaide door de...

Reageren op gedrag zonder straf: Logisch of natuurlijk gevolg

Reageren op gedrag zonder straf: Logisch of natuurlijk gevolg

Hoe ga je om met een peuter die iets doet wat je echt niet wilt? Wat is een gepaste en zinvolle reactie op ongewenst gedrag? Moet je straffen? Het blijft een lastig thema. Hoe kun je zorgen voor een positieve situatie waarin logische gevolgen op gedrag worden gegeven?...

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de gezellige Kiindnieuwsbrief vol inspiratie.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0