Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

door Gastauteur

Zo leuk dat Jannie van Kiind mij uitnodigde voor een insta-life over sensomotorische ontwikkeling en creativiteit. De tijd vloog voorbij en we hadden eigenlijk nog zoveel om over door te kletsen! Vanuit die gedachten schrijf ik deze blog. Eerst zet ik nog even op een rijtje wat de link is tussen sensomotorische ontwikkeling en creativiteit. Onderaan de blog staan de tips en tricks!

Sensomotorische ontwikkeling

In de term vind je ook al de betekenis. Senso staat voor de zintuigen (reuk, smaak, gehoor, zicht, tastzin en evenwicht) en motorisch voor de motoriek. Tijdens het ontwikkelen van de sensomotoriek doen je zintuigen een dansje met je motorische vaardigheden. Door je zintuigen te prikkelen komt er en motorische handeling tot stand, waardoor deze elkaar versterken.

Noortje, mijn dochter van 8 maanden, brengt dat in de praktijk door te experimenteren met eten. Ze proeft, voelt, ruik en oefent daarmee de motorische handeling: het eten oppakken, en naar haar mond brengen (of de zwaartekracht testen, afhankelijk van welk experiment haar meer aanstaat).

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

Aangeboren nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we de wereld om ons heen leren kennen met onze zintuigen

Nieuwsgierigheid

Iedereen is van nature nieuwsgierig. Deze aangeboren nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we de wereld om ons heen proberen te leren kennen met onze zintuigen. Maar al te vaak zien wij als volwassenen alleen de nadelige gevolgen van het experiment: de viezigheid, het gevaar, het lawaai. Voor elk experiment is natuurlijk een tijd en ruimte, de hele dag in een omgeving zijn waar het volume van de pannendeksels wordt getest is voor niemand prettig.

Maar hoe moet het dan wel? Het gaat in het begin voornamelijk om het bewust worden van je attitude. Hoe reageer jij doorgaans op de nieuwsgierigheid en het experiment van je kind? Zie je de meerwaarde en het ‘leren’, of zie je alleen de ‘collateral damage’. Als je inziet wat de waarde is van het gedrag, en dat het niet is om het jou lastig te maken, kan je gericht vragen stellen die bijdragen aan de sensomotorische ontwikkeling én aan de ontwikkeling van creativiteit.

Creativiteit

Creativiteit is een vrij abstract begrip, maar is veel beter te vatten als we kijken welke vaardigheden je daaraan kunt koppelen. Lucas, Claxton en Spencer hebben in 2013 een model ontwikkeld waarbij dat heel inzichtelijk wordt gemaakt. De vaardigheden en houdingen die bijdragen aan creativiteit zijn volgens hun: samenwerkend, nieuwsgierig, volhardend, vindingrijk en gedisciplineerd. De vraag die dan ineens relevant is, is: Op welke manier ben jij creatief? In plaats van de dooddoener: Ben je creatief?

Wij als ouders hebben op deze manier een handvat om vragen te stellen die het experiment bevorderen, de nieuwsgierigheid prikkelen en op die manier bijdragen aan de ontwikkeling van creativiteit. Denk hierbij aan de vraag die Jannie opperde tijdens de insta-life: “Wat zou je hier nog meer mee kunnen?” en vragen als:

  • Hoe zit dat eigenlijk in elkaar?
  • Wat zie/voel/proef/ruik je (nog meer)?
  • Welke is het zwaarst/lichtst/hardst/zachts? (dit kan zowel materiaal als muzikaal zijn)

Al deze vragen zetten je aan tot het doen van onderzoek, ofwel een experiment, en daarvoor heb je je zintuigen nodig. En zo is het cirkeltje rond. In een notendop zou je dus kunnen zeggen dat: sensomotorisch spel in combinatie met het stellen van de juiste vragen aanzet tot nieuwsgierigheid, wat een houding is die erg goed van pas komt bij het ontwikkelen van creativiteit.

Meer hierover en vele tips bespreken we in de live en een uitgebreidere versie van deze blog met nog meer tips vind je op aapnootsuus.com!

Bekijk de live met @aap.noot.suus hier terug (ook als je geen Instagram hebt).
Tip: je kan de live prima beluisteren (dus zonder te kijken). Het luistert als een fijne podcast!

Beeld: Nina Olivari
Tekst: Suzanne Zandstra

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Confronterend, inspirerend en pijnlijk herkenbaar. Het lezen van Peter Hartkamps boek ‘Het gedwongen onderwijs voorbij’ is de vinger op de zere plek. Om te kunnen begrijpen waarom Hartkamp spreekt over gedwongen onderwijs, hoe het tot stand kwam en in stand gehouden...

Kleuters in de knel – dat moet beter!

Kleuters in de knel – dat moet beter!

Kleuters willen spelen. Elke ouder weet dat, en elke leerkracht ook. De monitor heeft voor het dossier onderwijs al meerdere verhalen gemaakt, waaronder over de prestatiedruk op kleuters. Daarvoor spraken zij verschillende kleuterjuffen die zich zorgen maken over de...

Citotraining, een ramp voor kinderen

Citotraining, een ramp voor kinderen

Nog even en dan is het zover: groep 8 gaat de eindtoets maken. Zo'n toets is vaak een hele gebeurtenis in een gezin, maar voornamelijk voor het kind zelf natuurlijk. Veel ouders vinden de citotoets erg belangrijk, omdat het deels bepaalt welk advies jouw kind voor het...

De juf heeft het niet gedaan; jongens hebben vaderhonger

De juf heeft het niet gedaan; jongens hebben vaderhonger

Dertig jaar geleden bestonden ze nog. Meesters. Ik had in de vijfde en zesde klas van de lagere school een meester. En in de derde zat er ook nog eentje. Op de basisschool – waar mijn kinderen nu naar toe gaan – werken maar twee mannen: de directeur en de conciërge....

Plofklassen: het onderwijs als intensieve menshouderij

Plofklassen: het onderwijs als intensieve menshouderij

Leerkracht Julia Steenwegen, basisschoolleerkracht, schrijft in een confronterend stuk in het NRC dat zij voor een klas staat van 33 kinderen. Dat is niet het gemiddelde van 23 leerlingen waar staatssecretaris Dekker het steeds over heeft. ‘Want, meneer Dekker’, zo...

5 handige tips over leerplicht

5 handige tips over leerplicht

Leerplicht: we zijn eraan gewend. En we interpreteren het als: naar school gaan. Leerplicht zou je ook een leerrecht kunnen noemen.  Een maatschappelijke voorziening die ieder kind in staat stelt om te kennis op te doen. In de zoektocht naar het juiste onderwijs voor...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0