Supermarkten vol spaaracties: geen fratsen, doe mee!

door Christel Rengers

Beans, wuppies, smurfen, welpies, troetels, beesies, voetbalplaatjes en disco’s. Iedereen die kinderen, kleinkinderen of buurkinderen heeft weet precies wat dit zijn. Het zijn de bekende supermarktcadeautjes die je krijgt wanneer je een bepaald bedrag uitgeeft. Veel van dit promotiemateriaal groeit snel uit tot een ware rage onder kinderen en zelfs onder volwassenen.

Marketing

Dat dit een ijzersterke marketingstrategie is staat buiten kijf: In 2006, tijdens het WK voetbal, gingen er 10 miljoen kleine kleurige wuppies over de toonbank, en ook nog eens 700.000 grote wuppies. Geproduceerd in China en gemaakt van een onafbreekbaar en zwaar milieuvervuilend soort kunststof. Met de wuppie-actie maakte de grootgrutter die op de kleintjes let 8,5% meer winst ten opzichte van het kwartaal daarvoor (ongeveer 82 miljoen Euro).

Van de smurfen gingen zelfs 29 miljoen exemplaren over de toonbank. Dankzij deze goedkoop geproduceerde figuurtjes maakt een supermarkt dus een enorme winst. Maar hoe kan het dat zo’n simpele actie zoveel oplevert? Dat komt doordat er een minimumbedrag is waarbij je een figuurtje krijgt. Klanten willen daarom graag minstens dat bedrag uitgeven. Kom je bij de kassa wat tekort, dan pak je snel een van de daar handig uitgestalde producten mee.


Kinderen worden via deze acties al op jonge leeftijd gevoelig gemaakt voor marketing

Vaak worden voor zulke acties retrofiguren gebruikt die appelleren aan de jeugdherinneringen van ouders. Dit roept (onbewust) een fijn gevoel op en dat gunnen ouders hun kinderen ook. Of ze gaan zelf sparen. Er wordt dus sterk op emoties ingespeeld.
Veel mensen vinden verzamelen leuk en deze figuurtjes zijn daar uitermate geschikt voor. Er zijn complete series en het is iedere keer weer spannend bij de kassa. Het geeft een kick als je het begeerde object hebt gekregen. De hele familie en buurt wordt ingeschakeld om mee te ruilen en in plaats van te spelen staan kinderen te ruilen op het schoolplein of stalken ze klanten bij de supermarkt.

Omdat de figuren alleen bij bepaalde supermarkten te verzamelen zijn, gaan sommige ouders daar speciaal boodschappen doen om mee te kunnen doen met de actie. Zeg maar eens ‘nee’ als de hele klas figuurtjes aan het sparen is. Dat is geen gemakkelijke taak voor ouders. Op die manier wordt er via je kinderen bepaald waar je boodschappen doet en zelfs wat je koopt. Want je krijgt bij bepaalde actieproducten soms een extra figuurtje. Kinderen worden via deze acties al op jonge leeftijd gevoelig gemaakt voor marketing. Bedenk daarbij dat ook de voedingsmiddelenindustrie druk uitoefent door middel van producten die gebruikmaken van bekende cartoons. Welk kind eet er niet liever figuurtjespasta dan gewone volkoren macaroni?

Via de televisie worden kinderen overladen met reclame, en ook babyspullen zijn er te vinden met animatiekarakters erop. Zelfs het eens zo onschuldige konijntje heeft inmiddels een complete verzameling merchandise. En zo worden kinderen vanaf de wieg klaargestoomd tot gewillige en volgzame consumenten met maar een doel: de omzet van, onder andere, de supermarkt enorm te vergroten.

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je als kind in aanraking komt met een bepaald product de kans erg groot is dat je dit je hele leven blijft gebruiken. Een klant voor het leven, wat wil een producent nog meer?

Milieu

Een enorm nadeel van deze leuk bedoelde speeltjes is dat ze bijna allemaal van moeilijk afbreekbaar plastic zijn gemaakt. Omdat het vaak rages zijn en kinderen er verder weinig mee kunnen, komen ze uiteindelijk op de vuilnishoop terecht. Of rechtstreeks in de natuur. Dat plastic een steeds groter probleem vormt zie je in dit filmpje. Het komt terecht in onze oceanen, waar het door de golfstromen tot eilanden gevormd wordt waarvan sommige twee keer zo groot zijn als de staat Texas. Er is op sommige plekken meer plastic dan plankton. Dieren eten het plastic op waardoor hun spijsverteringstelsel verstopt, ze stikken in het plastic of ze komen erin vast te zitten. Een groot probleem is dat er giftige stoffen uit plastic lekken. Die stoffen komen terecht in het water, in de dieren en uiteindelijk ook in ons. Ons hele eco-systeem wankelt door de enorme hoeveelheden plastic.

Supermarkten hebben inmiddels door dat de grote hype over is en dat de consument grote bezwaren heeft tegenover de milieuschadelijke figuurtjes. Dus komen sommigen nu met een duurzamer alternatief, gesponsord door een milieuorganisatie, gedrukt op ongebleekt FSC gecertificeerd papier. Dat schijn nog steeds een beetje bedriegt blijkt wel uit het feit dat dit duurzame alternatief niet van gerecycled papier is gemaakt, maar van gekapte bomen. Met deze laatste actie is er een klein begin gemaakt, maar het kan natuurlijk nog duurzamer, milieuvriendelijker en leerzamer.

Actie ondernemen

Wat kunnen we doen tegen deze ‘onschuldige’ cadeautjes?

  • Neem je voor om geen supermarktfiguuurtjes meer aan te nemen. Print een van de volgende plaatjes uit op stickerpapier en plak hem op je jas wanneer je boodschappen gaat doen. Klik op het logo dat je wilt uitprinten, de sticker wordt dan als PDF geopend.

supermarktactiessupermarktactiessupermarktacties
supermarktactiessupermarktactiessupermarktacties

  • Licht je familie en vrienden in dat jullie niet aan de allerlaatste actie meedoen.
  • Het werkt vaak nog beter wanneer je uitlegt waarom. Zeg bijvoorbeeld dat jullie kinderen niet tot een leuk spel komen met deze speeltjes en ze daardoor alleen maar in de weg liggen.
  • Doe je wuppies, beesies, smurfen in een zak met een begeleidend briefje en stuur die op naar de desbetreffende supermarkt. Hopelijk kunnen ze het plastic gebruiken voor kratjes of ander materiaal dat een langere levensduur heeft dan deze modegevoelige figuurtjes.
  • Kijk of je op school met ouders, leerkrachten en bestuurders tot een beleid kunt komen met betrekking tot ruilhandel op schoolpleinen. De pauzetijd is veel beter besteed wanneer kinderen kunnen rennen en springen. Print bijvoorbeeld dit artikel uit en stuur het naar het bestuur, de MR en de schoolkrant.
  • Ook bij de supermarkt kun je je stem laten horen. Denk bijvoorbeeld aan een klachtenbrief over dat je belaagd wordt door kinderen zodra je door hun schuifdeuren naar buiten wandelt.
  • Probeer met je kinderen (vanaf 6/7 jaar) samen te onderzoeken wat deze items met het milieu doen. Vraag je af waarom supermarkten dit doen en welke effecten dit heeft. Ook een gesprek over peer-pressure past hierin.
  • Bedenk zelf een spaarsysteem waar alle buurkindjes aan mee kunnen doen en dat niet belastend is voor milieu en portemonnee. Zo spaarde ik vroeger glimmende papiertjes. Sommige plakte ik in een schrift, andere spaarde ik op om later ‘kermisje’ mee te spelen. Met allemaal vriendjes bedachten we zelf kermisattracties en je moest een glimpapiertje afgeven om erin te mogen.
  • Een ander alternatief zijn onze printbare kaartjes waarop een leuke activiteit staat voor kinderen.  Samen met je vriendjes kun je zo een hele stapel verzamelen en steeds een kaart trekken als je niet weet wat je kunt gaan doen. Of je maakt zelf je eigen ‘wuppies‘.

Lees over kindermarketing

Great Pacific Garbage Patch

Greenpeace Trash Vortex

Bron

Kindermarketing

BewarenBewaren

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

Roos loopt richting de deur van de wc. Ze is 18 maanden oud en heeft nog geen woorden om te zeggen wat ze precies wil, maar met haar handen maakt ze het gebaar voor plassen. Ik sta op van de bank en loop met haar mee. ‘Kom, dan gaan we naar de wc,’ zeg ik. Ik help...

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

Hoogbegaafde kinderen versnellen niet

Hoogbegaafde kinderen versnellen niet

Hoogbegaafde kinderen denken en leren sneller. Ze hebben een beter geheugen dan gemiddeld intelligente kinderen. Daarnaast kunnen ze onder andere heel goed de bestaande kennis met nieuwe kennis combineren en originele oplossingen bedenken. Een hoogbegaafde leerling...

Column: Behoeden voor gevaar of zelf laten ontdekken?

Column: Behoeden voor gevaar of zelf laten ontdekken?

Mijn buik en hart schieten in een kramp, wanneer mijn driejarige dochter op haar loopfiets richting een steile heuvel crost. Haar blonde piekhaartjes wapperen door de wind, haar hemelsblauwe ogen staan wijd open en haar tongetje steekt een beetje uit. Ze is gefocust...

Creativiteit is vrij denken en creëren

Creativiteit is vrij denken en creëren

Met 'Oh, wat ben je creatief', wordt meestal bedoeld dat je mooie dingen kunt maken. Een mooi gedicht, een mooie vaas, een enig beeldje... Toch heeft een donderdagavondcursus bloemschikken meer te maken met 'iets creëren' dan met 'creativiteit'. Een andere benadering...

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

“En, heb je nog gedroomd vannacht?” Dat is een vaste vraag aan onze ontbijttafel. Ik analyseer mijn dromen graag en als me dat niet lukt, stel ik me voor dat ik die nacht op reis ben geweest naar een andere dimensie om eens te kijken hoe het leven daar reilt en zeilt....

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0