Column: Speciaal kind

door Liv den Duyn

Terwijl ik in de tuin zit met een heerlijk kopje koffie, luister ik naar haar gelach. Wat heeft ze een lol samen met haar vriendje. Ze spelen in de tuin en lachen om elkaars grapjes over poep, pies en andere vieze dingen. Als haar vriendje is opgehaald door zijn moeder, zegt ze: “Wat is hij leuk hè mam, hij maakt dezelfde vieze grapjes als ik.” Ik lach en begrijp haar direct. Vieze grapjes zijn het leukst.

 

“Hij wordt ook wel eens een beetje gepest, net als ik”. Mijn dochter had gemillimeterd haar, omdat ze dat wel lekker fris vond in de zomer. Sommige meisjes uit haar klas vinden dit niet mooi en kunnen het niet laten om hier opmerkingen over te maken. Ik vraag haar wat ze er van vindt dat ze af en toe gepest wordt. “Ach”, zegt ze, “weet je mam, soms vind ik het niet leuk, maar ik trek me er meestal niks van aan, want dan houden ze vanzelf wel op”. Ik zeg dat ik vind dat ze daar een mooie oplossing heeft gevonden. 

 

“Houden ze ook wel eens niet op?”, vraag ik. “Soms”, zegt ze. “Maar dan zeg ik tegen ze dat ze het nog een keer moeten zeggen waar de juf bij is. Mijn vriendje is speciaal, hè mama? Hij kan niet zo snel lopen als andere kinderen en daarom heeft hij speciale schoenen. Ik vind hem heel lief en speciaal. Jij vindt mij toch ook speciaal mam?” Ik zeg: “Ja, voor mij ben jij ook heel speciaal. Je bent mijn eerste kind en ik ben enorm trots op je omdat je altijd zo lekker jezelf bent. En daarom vind ik jou heel speciaal.”


Mama, soms doe ik net alsof ik hem niet kan bijhouden

“Mam, als mijn vriendje op school moet rennen dan doe ik soms net alsof ik hem niet kan bijhouden, omdat hij dan ook een keer wint met rennen en dan is hij heel blij. Ik vind het leuk om mensen blij te maken. Later als ik groot ben wil ik net als jij oude mensen gaan helpen en hun billen wassen. Als ik andere mensen blij maak dan denk ik dat ik zelf ook heel blij wordt.” Ik zeg haar dat ik het altijd leuk vind om naar mijn werk te gaan en dat ik inderdaad heel blij word van het helpen van andere mensen.

 

“Mama, een meisje uit mijn klas pest me bijna iedere dag met mijn haar maar weet je mama? Ik heb haar gewoon gezegd dat ze nog in de prinsessenfase zit en dat die vanzelf een keer over gaat als ze wat ouder is… twaalf ofzo. Ik heb die tijd al gehad.”

 

Ik glimlach. Ze is echt heel speciaal. 

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Praten met je peuter: zorg dat je elkaar begrijpt

Praten met je peuter: zorg dat je elkaar begrijpt

Het leven is druk. We hebben allerhande verplichtingen: werk, huishouden, sociale contacten en onze hobby's. We zijn bijna elke minuut van de dag bezig om alle ballen hoog te houden. Voor je het weet is de dag omgevlogen en heb je eigenlijk niet stilgezeten. Maar...

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

Roos loopt richting de deur van de wc. Ze is 18 maanden oud en heeft nog geen woorden om te zeggen wat ze precies wil, maar met haar handen maakt ze het gebaar voor plassen. Ik sta op van de bank en loop met haar mee. ‘Kom, dan gaan we naar de wc,’ zeg ik. Ik help...

Speel maar met vuur

Speel maar met vuur

‘Houd je kinderen weg bij vuur, want het is gevaarlijk.’ Ronja de roversdochter zou het er niet mee eens zijn. En mijn eigen kinderen evenmin. Zullen we het omdraaien? Voed je kinderen op met vuur, zodat ze leren omgaan met gevaar. Vier zomers geleden kampeerden we op...

Weg met de tablet?

Weg met de tablet?

Tablets worden inmiddels al op sommige peuterspeelzalen ingezet. Apps speciaal voor de allerkleinsten worden als 'educatief speelgoed' uitgegeven. En ze beloven de ontwikkeling te stimuleren, maar doen ze dat ook echt? Onderzoekster Dr. Anna Sosa​ heeft vastgesteld...

Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

Zo leuk dat ik door Jannie werd uitgenodigd voor een insta-life over sensomotorische ontwikkeling en creativiteit. De tijd vloog voorbij en we hadden eigenlijk nog zoveel om over door te kletsen! Vanuit die gedachten schrijf ik deze blog. Eerst zet ik nog even op een...

Hoe praat je over een kind met een label?

Hoe praat je over een kind met een label?

  Vaststellen of een kind hoogbegaafd is of dyslexie heeft helpt bij het regelen van passend onderwijs. Het kan toegang geven tot een plusklas of voor het krijgen van extra tijd bij een toets. Een kind dat zich vanwege ADHD niet kan concentreren in de klas kan...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0