Column: Speciaal kind

door Liv den Duyn

Terwijl ik in de tuin zit met een heerlijk kopje koffie, luister ik naar haar gelach. Wat heeft ze een lol samen met haar vriendje. Ze spelen in de tuin en lachen om elkaars grapjes over poep, pies en andere vieze dingen. Als haar vriendje is opgehaald door zijn moeder, zegt ze: “Wat is hij leuk hè mam, hij maakt dezelfde vieze grapjes als ik.” Ik lach en begrijp haar direct. Vieze grapjes zijn het leukst.

 

“Hij wordt ook wel eens een beetje gepest, net als ik”. Mijn dochter had gemillimeterd haar, omdat ze dat wel lekker fris vond in de zomer. Sommige meisjes uit haar klas vinden dit niet mooi en kunnen het niet laten om hier opmerkingen over te maken. Ik vraag haar wat ze er van vindt dat ze af en toe gepest wordt. “Ach”, zegt ze, “weet je mam, soms vind ik het niet leuk, maar ik trek me er meestal niks van aan, want dan houden ze vanzelf wel op”. Ik zeg dat ik vind dat ze daar een mooie oplossing heeft gevonden. 

 

“Houden ze ook wel eens niet op?”, vraag ik. “Soms”, zegt ze. “Maar dan zeg ik tegen ze dat ze het nog een keer moeten zeggen waar de juf bij is. Mijn vriendje is speciaal, hè mama? Hij kan niet zo snel lopen als andere kinderen en daarom heeft hij speciale schoenen. Ik vind hem heel lief en speciaal. Jij vindt mij toch ook speciaal mam?” Ik zeg: “Ja, voor mij ben jij ook heel speciaal. Je bent mijn eerste kind en ik ben enorm trots op je omdat je altijd zo lekker jezelf bent. En daarom vind ik jou heel speciaal.”


Mama, soms doe ik net alsof ik hem niet kan bijhouden

“Mam, als mijn vriendje op school moet rennen dan doe ik soms net alsof ik hem niet kan bijhouden, omdat hij dan ook een keer wint met rennen en dan is hij heel blij. Ik vind het leuk om mensen blij te maken. Later als ik groot ben wil ik net als jij oude mensen gaan helpen en hun billen wassen. Als ik andere mensen blij maak dan denk ik dat ik zelf ook heel blij wordt.” Ik zeg haar dat ik het altijd leuk vind om naar mijn werk te gaan en dat ik inderdaad heel blij word van het helpen van andere mensen.

 

“Mama, een meisje uit mijn klas pest me bijna iedere dag met mijn haar maar weet je mama? Ik heb haar gewoon gezegd dat ze nog in de prinsessenfase zit en dat die vanzelf een keer over gaat als ze wat ouder is… twaalf ofzo. Ik heb die tijd al gehad.”

 

Ik glimlach. Ze is echt heel speciaal. 

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Tips van een thuisonderwijzer

De komende drie weken zijn alle ouders een beetje thuisonderwijsouders. Ook voor ouders die al thuisonderwijs geven, zoals wij, is het een vreemde tijd zonder clubjes, cursussen en workshops. Misschien valt het je niet per se zwaar en vind je het leuk om er meer uit...

Consequent zijn hoeft niet (wees liever betrouwbaar)

Consequent zijn hoeft niet (wees liever betrouwbaar)

Consequent zijn! We proberen het allemaal wel. Het advies om kinderen met duidelijkheid en consequente regels op te voeden is overal. Logisch, want het klinkt ook zo fijn: je hanteert een set regels en houdt je eraan. Zo weet een kind waar die aan toe is en heb je het...

Is smartphone- en schermvrij opvoeden radicaal?

Is smartphone- en schermvrij opvoeden radicaal?

In een wereld waarin altijd online de standaard is, voelt je kind smartphone- en schermvrij opvoeden als een daad van verzet. Een radicaal besluit. En dat kan reacties oproepen. “Mag jouw kind nog geen telefoon?” "Zo leren ze het niet en krijg je juist problemen...

Help, mijn kind ligt op de vloer van de winkel te schreeuwen 

Help, mijn kind ligt op de vloer van de winkel te schreeuwen 

Het is zaterdag en druk in de stad. Terwijl je bij de Hema wat staat te neuzen, niet eens zo gek lang trouwens, trekt je kind plotseling de onderste schappen volledig leeg. Je hebt nog maar half uitgelegd dat het niet mag of je peuter stort zich al ter aarde en krijst...

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Terwijl ik nadenk over ‘gewoon doen’, realiseer ik me dat we als ouders juist graag willen dat onze kinderen bijzonder zijn. Bijzonder knap, bijzonder intelligent of bijzonder creatief. Maar dan wel graag binnen de kaders van het acceptabele - en dus stiekem het...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0