Column: Speciaal kind

door Liv den Duyn

Terwijl ik in de tuin zit met een heerlijk kopje koffie, luister ik naar haar gelach. Wat heeft ze een lol samen met haar vriendje. Ze spelen in de tuin en lachen om elkaars grapjes over poep, pies en andere vieze dingen. Als haar vriendje is opgehaald door zijn moeder, zegt ze: “Wat is hij leuk hè mam, hij maakt dezelfde vieze grapjes als ik.” Ik lach en begrijp haar direct. Vieze grapjes zijn het leukst.

 

“Hij wordt ook wel eens een beetje gepest, net als ik”. Mijn dochter had gemillimeterd haar, omdat ze dat wel lekker fris vond in de zomer. Sommige meisjes uit haar klas vinden dit niet mooi en kunnen het niet laten om hier opmerkingen over te maken. Ik vraag haar wat ze er van vindt dat ze af en toe gepest wordt. “Ach”, zegt ze, “weet je mam, soms vind ik het niet leuk, maar ik trek me er meestal niks van aan, want dan houden ze vanzelf wel op”. Ik zeg dat ik vind dat ze daar een mooie oplossing heeft gevonden. 

 

“Houden ze ook wel eens niet op?”, vraag ik. “Soms”, zegt ze. “Maar dan zeg ik tegen ze dat ze het nog een keer moeten zeggen waar de juf bij is. Mijn vriendje is speciaal, hè mama? Hij kan niet zo snel lopen als andere kinderen en daarom heeft hij speciale schoenen. Ik vind hem heel lief en speciaal. Jij vindt mij toch ook speciaal mam?” Ik zeg: “Ja, voor mij ben jij ook heel speciaal. Je bent mijn eerste kind en ik ben enorm trots op je omdat je altijd zo lekker jezelf bent. En daarom vind ik jou heel speciaal.”


Mama, soms doe ik net alsof ik hem niet kan bijhouden

“Mam, als mijn vriendje op school moet rennen dan doe ik soms net alsof ik hem niet kan bijhouden, omdat hij dan ook een keer wint met rennen en dan is hij heel blij. Ik vind het leuk om mensen blij te maken. Later als ik groot ben wil ik net als jij oude mensen gaan helpen en hun billen wassen. Als ik andere mensen blij maak dan denk ik dat ik zelf ook heel blij wordt.” Ik zeg haar dat ik het altijd leuk vind om naar mijn werk te gaan en dat ik inderdaad heel blij word van het helpen van andere mensen.

 

“Mama, een meisje uit mijn klas pest me bijna iedere dag met mijn haar maar weet je mama? Ik heb haar gewoon gezegd dat ze nog in de prinsessenfase zit en dat die vanzelf een keer over gaat als ze wat ouder is… twaalf ofzo. Ik heb die tijd al gehad.”

 

Ik glimlach. Ze is echt heel speciaal. 

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

Als je kind huilt, dan is de eerste ingeving vaak om hem of haar er vanaf te helpen. Huilen is voor velen een lastige emotie. Opvallend is dat onze eerste neiging is om het huilen te laten stoppen. ZSM. Want; als de tranen weg zijn, is het verdriet over. Toch?...

Verhalen voorlezen

Verhalen voorlezen

Verhalen kun je al aan je kind vertellen vanaf de babytijd. Naast dat het erg leuk is, is het ook belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Verder is voorlezen ook goed voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Voor veel kinderen is voorlezen een rustpuntje...

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren doen we aan de lopende band. Groot en klein. Kinderen hebben een heleboel te leren. Ze zijn immers pas kortgeleden begonnen aan het leven. Wij weten al veel meer. In elk geval als het kennis en levenservaring betreft. Om kinderen het nodige bij te brengen, gaan...

Zelfstandigheid bij je kind met label of handicap

Zelfstandigheid bij je kind met label of handicap

Vanaf het doorknippen of loslaten van de navelstreng: voor iedere ouder en ieder kind komt er steeds weer een moment dat ze de volgende stap naar zelfstandigheid zetten. En dat vraagt loslaten, hun eigen fouten laten maken. Maar wat als je kind iets extra’s heeft, in...

Taakjes? Een kind kan zeker de was doen

Taakjes? Een kind kan zeker de was doen

Mijn vader zei altijd: 'Kinderen zijn handig, want ze kunnen hun eigen kamer opruimen.' Ik heb er daarom een paar gemaakt, maar het lijkt nog niet erg te werken. Hoe krijgen we ze aan de slag? Ik vraag eens rond bij mijn collega's. Zooitje We zijn met z'n vijven...

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Kleien met rivierklei, schilderen met modder op grote vlakken, kneden met deeg, kledderen met behangselplak... Veel ouders zijn er niet echt dol op omdat hun kroost, hun huis en met een beetje pech zijzelf er vies van worden. Als alternatief worden keurige witte...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0