Wat wil je hebben?, vraagt Astrid aan haar zoon Kas die bijna jarig is. Ik weet niet meer wat ik je moet geven. Auto’s heb je al, de i-pad doet het nog, een extra fiets heb je niet nodig en de nieuwste skateboard staat ongebruikt in de garage, verzucht Astrid. Maar ik wil wel een groot cadeau hoor mam!, roept Kas. Astrid kijkt rond in de huiskamer en ziet de belachelijke, uit de hand gelopen verzameling met speelgoed. Links een krat met Playmobil, voor een doos met auto’s en achter staat een speelgoedkast waarvan de deur niet eens meer dicht kan. En dan te bedenken dat Kas nog 8 moet worden.
Speelgoedfabrikant
Slimme speelgoedfabrikanten weten als geen ander hoe ze consumenten kunnen overhalen tot aankoop. Bezoekers van speelgoedwinkels worden overvallen door schreeuwende kleuren, flikkerende lampen en lawaaierige mechanische geluiden die overal vandaan lijken te komen. Veel speelgoed is geënt op televisieprogramma’s, films en reclamespots. Er zijn Spongebobtassen, MisterBeanpoppen, K3-boeken en smurfenhuisjes. Om de verkoop te stimuleren zijn de attributen zo zorgvuldig en strategisch mogelijk uitgestald. Bij de kassa staat een bak overbodige rommel voor de laatste impulsaankopen.
Rage
Indringende reclametechnieken creëren steeds nieuwe rages. Dit jaar gaan de populaire spacescooters als warme broodjes over de toonbank. Deze scooter is maar liefst drie keer duurder dan een gewone step. Bijna iedere koter op de basisschool heeft er een en wie nog niet in bezit is van het gewilde speelgoed wordt vreemd aangekeken. Vaders en moeders komen de wensen van hun dochter of zoon snel tegemoet, omdat ze willen dat hun kinderen erbij horen. Kinderen krijgen nauwelijks de kans om eerst ergens een tijd voor te sparen en naar te verlangen. Voordat ze er erg in hebben, staat het nieuwste speelgoed al voor hun neus.
Speelgoedberg
Ondanks de crisis bezuinigen volwassenen niet op hun kroost. Op verjaardagen krijgen de Jobs en Jets cadeaus van opa’s, oma’s, ooms, tantes, vriendjes en vriendinnetjes die soms in grote getale op visite komen. Bijna iedere gelegenheid is wel een reden om iets voor kinderen te kopen. Rapporten, gewonnen wedstrijden en behaalde diploma’s worden beloond met vele extra’s. Supermarkten stunten met acties om te sparen voor de nieuwste plaatjes, popjes of smurfen. Binnen no-time is de lol van het sparen ervanaf, omdat verzamelingen snel compleet zijn. Op deze manier is het niet gek dat de berg met speelgoed tot grote hoogte kan groeien.
Verveling
Kinderen die omkomen in het speelgoed, spelen jammer genoeg minder dan verwacht. Jongens met tientallen auto’s, knuffels, monsters en poppetjes om zich heen worden onrustig. Meisjes met een eindeloze hoeveelheid barbies met kleding, spellen en vliegtuigen worden prikkelbaar. Door het gigantische aanbod kunnen kinderen niet meer kiezen en ze verliezen hun interesse. Als kinderen wel spelen, worden ze steeds afgeleid door ander speelgoed. Ze stoppen met hun spel en de kans op verveling slaat toe. Vaak rest er niets anders meer dan spelletjes spelen op de I-pad ten koste van de creativiteit en fantasie.
Verarm de omgeving!
Tips:
Verarm de omgeving:
- Leg een doos speelgoed apart. Haal de doos na een maand weer tevoorschijn en ruil het met ander speelgoed.
- Zet radio en televisie uit of zet zachter.
- Leg niet meer dan vier speeltjes in een box.
- Ruim speelgoed regelmatig samen op en sorteer in aparte dozen.
Verrijk de omgeving:
- Geef oude lakens, stokken, kussens en knijpers. Een knusse hut is zo gebouwd!
- Spaar lege wc-rolletjes, kartonnen dozen, knopen en lapjes stof. Stal alles uit op tafel en leg scharen en lijm klaar. Kijk wat iedereen heeft gemaakt…
- Bekijk je kledingkast en leen oude kledingstukken uit. Wanneer begint de modeshow?
Verklein de omgeving:
- Bied overzicht door een aparte speelgoedhoek in te richten.
- Leg een speelkleed neer voor specifiek speelgoed. (denk aan auto’s of lego)
Vergroot de omgeving:
- Neem kinderen mee naar buiten. Ga naar het park of sportveld. Trek jas en regenlaarzen aan bij slecht weer. Lekker stampen in de plassen!
- Ga naar het bos en neem een tas mee. Verzamel stenen, takken en mooie bladeren. Maak samen een mooie collage. Succes gegarandeerd!
- Laat kinderen eens op zolder of in de garage spelen. In een andere omgeving verzinnen kinderen nieuwe spelletjes.
Marre Taal geeft workshops en trainingen aan ouders en pedagogisch medewerkers rondom opvoeden en communicatie via haar bedrijf Iristrainingen.