Kinderen barsten van de energie. De een wat meer dan de ander, maar allemaal hebben ze de behoefte om te bewegen. Door te bewegen ontwikkelen kinderen zich motorisch, kunnen ze energie kwijtraken en worden emoties gereguleerd.
Op zo’n stuiterend kind zit je niet altijd te wachten. Wanneer je wil koken, de krant probeert te lezen of degene aan de andere kant van de lijn tracht te verstaan is de verleiding heel groot om de kinderen aan te spreken op hun drukke en luide gedrag. Druk zijn hoort er echter gewoon bij. Er zit energie in en die moet eruit. Ik zeg dus: bewegen MOET!
Omdat emoties en bewegen hand in hand gaan, is het verstandig om het drukke gedrag zo min mogelijk in te dammen. Laat het lekker gaan!
Energie en voeding
Energie halen we uit voedsel (de koolhydraten). Op welke manier de energie wordt opgenomen door je lichaam is afhankelijk van de soort koolhydraten. Zo heb je koolhydraten die zorgen voor een snelle hoge piek van energie (hoge glucoseconcentratie in het bloed), snel opgevolgd door een dip. Daarnaast zijn er koolhydraten die zorgen voor een geleidelijker energiepeil1. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er steeds vaker een verband wordt gelegd tussen overmatig druk gedrag en voeding. Niet alleen ‘foute’ koolhydraten (zie ook het artikel over suiker, zout en witmeel) maar ook kunstmatige additieven zouden druk gedrag kunnen veroorzaken2 . Misschien ken je ook wel het experiment van TV-kok Jamie Oliver. Hij serveerde gezonde voeding aan schoolkinderen die voorheen vooral junkfood aten. De kinderen konden zich beter concentreren, haalden hogere cijfers en stelden zich socialer op. Heeft je kind last van energie explosiviteit? Dan kan het geen kwaad om het voedingspatroon eens kritisch te bekijken.
Bewegen en emotie
Emoties ervaar je niet alleen met je hoofd en hart, maar met je hele lichaam. Waarschijnlijk herken je wel dat wanneer je goed boos bent, je het liefst een deur dicht wilt slaan of iets kapot wilt gooien. Er worden verschillende hormonen aangemaakt die zorgen voor de drang naar fysieke actie. Ook wanneer je blij bent, maakt dat iets los in je lichaam. Misschien krijg je wel zin in een vreugdedansje. Kinderen hebben dat ook. Waarschijnlijk ervaren ze het zelfs nog intenser.
Wanneer een kind zich fysiek laat gelden bij boosheid, dan is dat heel normaal. Soms kan het echter wel over je grenzen gaan. Je kunt dan een alternatief aanbieden zoals kranten kapot scheuren. Wanneer je kind er behoefte aan heeft, kun je ook proberen de emoties bespreekbaar te maken. Maar ook na een goed gesprek kan het kind nog steeds de behoefte hebben tot een fysieke uitlaatklep.
Samen bewegen
Omdat emoties en bewegen hand in hand gaan, is het verstandig om het drukke gedrag zo min mogelijk in te dammen. Laat het lekker gaan! Weet je van je eigen kind dat druk gedrag snel over gaat in destructief gedrag? Dan kun je dat voor zijn door samen te bewegen.
Samen-beweeg-tips
Dans met je kind. Gewoon een leuk muziekje opzetten en lekker gek bewegen. Je kan ook experimentele muziek opzetten, om vervolgens met je kind tot expressieve dans te komen. Het is ook leuk om samen breakdancebewegingen te verzinnen of het maken van pirouettes te oefenen.
Veel spelletjes van vroeger hebben een beweegelement. Denk aan zakdoekje leggen, stoelendans, schipper-mag-ik-over-varen, Annemaria-koekoek en meer.
Zing en beweeg op liedjes zoals ‘Hoofd, schouders, knie en teen’, ‘Jan Huigen in de ton’, ‘de zevensprong’ en ‘Jan en Piet gaan dansen (net zoals de Fransen)’.
Spring! Gewoon zonder aanleiding. Vraag aan je kind: heb je zin om te springen? Is het antwoord “Ja”, dan ga je samen springen. Of huppelen. Of heel hard rondkruipen.
Doe een renwedstrijdje. Maak het spannend en lollig door je kind net niet in te halen. Veins een dramatische valpartij en rol lachend over de grond.
Ook pakkertje is een spannend spel. Wanneer je kind het leuk vindt, kun je het combineren met uitgebreid kietelen. Maar houd hierbij de grenzen van je kind in de gaten.
Verzin samen met je kind een sportparcours. Dit kan buiten, maar ook heel goed binnen. Gebruik materialen die aanwezig zijn ter inspiratie van je parcours.
Regelmatig ga ik samen met mijn zoon joggen. Hij neemt het heel serieus en gebruikt zelfs zweetbandjes.
Worstelen, boxen of kietelspelletjes kunnen ook een heerlijke uitlaatklep zijn.
Speel acrobaat of clown samen. Welke kunsten of gekke capriolen kunnen jullie verzinnen?
Bij ballonnen hoog houden ben je niet alleen in beweging, je bent ook intensief bezig met concentratie en hand-oog-coördinatie. Het is toevallig ook nog eens hartstikke leuk!
Er bestaan ook ‘Beweeg-CD’s‘. Hierop staan verhaaltjes en muziek. Samen met de personages uit de verhalen gaat je kind stampvoeten, sluipen, rennen en meer. Je vindt ze bijvoorbeeld hier.
____________
2 ADHD en opvoeding [artikel helaas niet meer online beschikbaar, red]