Floris Scheplitz
Beeld: Floris Scheplitz

Van me-time naar samentijd: rust in je zwangerschap mét je kinderen om je heen?

Als je voor het eerst zwanger bent, kun je de momenten buiten werktijd om volop benutten om uit te rusten en je te concentreren op je groeiende baby. Ben je opnieuw zwanger, dan is die rustige tijd ver te zoeken. Hoe regel je nu dat je rust in je zwangerschap terwijl je ook nog moeder bent voor je andere kind?

Doe alleen het hoognodige

Zo simpel als het klinkt, zo ingewikkeld kan het zijn. Doe alleen het hoognodige. Eigenlijk gaat het om het verschil tussen urgent en belangrijk. Je weet wel, uit die kwadrant van Covey. We zijn geneigd om voortdurend urgente zaken op te lossen, in de hoop dat we ons daarna weer op het belangrijke kunnen concentreren. Jammer genoeg blijven de urgente vragen komen, en zijn ze lang niet allemaal belangrijk. Alles lijkt nú te moeten. Stel jezelf de vraag: Is dat echt zo? Moet je vandaag stofzuigen? Of kan het ook volgende week – of kan iemand anders het voor je doen? Als je vroeg in je zwangerschap een aantal terugkerende klusjes op een rijtje zet, en het maximale uitbesteed, houd je meer tijd over om te besteden aan je baby laten groeien. Dat doet die immers het beste wanneer jij uitrust.

Lees maar na in De zeven eigenschappen van een succesvol gezin (over een paar jaar, als je weer tijd hebt voor dit soort boeken)

Wees aanwezig

Waar je kind het eest behoefte aan heeft, is je aanwezigheid. Soms lijkt het alsof je vooral dingen voor kinderen moet doen, terwijl ze in wezen het liefste hebben dat je er simpelweg bent. Dit gegeven kan tijdens je zwangerschap helpend zijn om voor in je gedachten te houden. Oefen gedurende je zwangerschap met je kind om steeds minder te doen, en aandachtig aanwezig te zijn. Dat is ook fijn met het vooruitzicht op de kraamtijd, waar je oudste kind echt zal wennen aan een mindere beschikbaarheid van jou, omdat je druk bent met de baby. Maar ook dan kun je veel aandacht aan je kind geven, terwijl je in bed of op de bank met de nieuwe baby bezig bent.

Lig vaker samen in een hangmat, op de bank of op bed. Lees bergen boekjes voor. Sommige kinderen maken er graag een sport van om opdrachtjes te doen: ‘Kun jij al bij de tafel? Pak je die beker / dat boek / je knuffel en kom je dan bij mij?’ Grijp elk moment samen aan om te ontspannen en het fijn te hebben met je kind.

Neem soms pauze

Het leven als moeder én zwangere vraagt nu eenmaal veel van je. Het kan heel erg verrijkend zijn om de tijd te nemen om los van je kind te zijn. Zodat je  – net als bij je eerste zwangerschap – even volkomen kunt opgaan in het zwangere gevoel, en je die rust in je zwangerschap maximaal kunt beleven. Stuur je kind op een logeeravontuurtje, als het daar aan toe is. Maak er met je lief een verwendagje-en-nachtje van. Of lat kind en partner thuis en ga zelf een weekendje op retraite. Laat je vertroetelen en keer voor een paar daagjes helemaal naar binnen. Geef al je aandacht aan je buik en het wondertje dat daar groeit.

Omdat we weten hoe belangrijk het is om te ontspannen in je zwangerschap, hebben we een speciale retraite voor zwangeren gemaakt. De liefdevolle Marjolein Vos van Wombfulness ontvangt je samen met een fijne groep zwangere vrouwen, waar je een weekend lang mag ontspannen met yoga, massage, meditatie, heerlijke hapjes, uitgebreide persoonlijke aandacht en meer voorbereiding op je bevalling. Kom meer te weten over de Kiindretraite voor zwangeren>

Er zijn nog enkele plekjes vrij op de Kiindretraite voor zwangeren. Ben jij wel toe aan een mooi weekend vol vertroeteling en liefde voor jou en je baby? Reserveer je tickets nu.

Rust in de zwangerschap is geen overbodige luxe

Waarom een borstvoedingsplan belangrijk is

Fotografie: Floris Scheplitz