Voel je vrij met een groeimindset

door Jannie

‘Als je een vaste (fixed) mindset hebt, dan denk je dat je iets wel of niet kunt. Je vertelt jezelf dat je dingen niet kunt, dat de stof saai is en dat je er niet eens aan hoeft te beginnen. Herken je het? Het kan ook zijn dat je dit alleen op een bepaald gebied hebt. Dat je het wel leuk vindt om beter in je werk te worden, maar dat je aan breien niet begint, want je bent zo onhandig.’ Zo schrijft Nelleke in ons dossier over de mindsettheorie van Carol Dweck (Kiind editie 17 GROEI).

Zelf hoorde ik op de redactie van Kiind voor het eerst over de groeimindset. Tijdens mijn opleiding tot docent is dit onderwerp niet voorbij gekomen. Best gek eigenlijk, want een vaste mindset of een groeimindset heeft een enorme invloed op je leervermogen! Daarom spreek ik Hanne over de groeimindset in een fijne en leerzame live.

In deze live komt aan bod:

  • Wat is een vaste mindset en een groeimindset en hoe herken je dat bij je kind (spoiler: de meeste hebben een beetje van beide en voor iedereen op andere gebieden)?
  • De invloed van aanleg versus de potentie van groeivertrouwen.
  • Durven fouten maken als ouder en zo een groeimindset kunnen voorleven.
  • Hoe bevrijdend een groeiminset is voor jezelf en daarom voor je kind. Uit je comfortzone, out of the box!
  • De magie van het woordje ‘nog’ (ik kan het NOG niet).
  • Wat doet oefenen en proberen eigenlijk in je brein?
  • Het eigenlijk heel logisch vinden dat je nog niet alles kan!
  • Fouten zijn onze vrienden! Want dan kunnen we leren, joepie!
  • Het bespreken van toetsen en rapporten.

Heel veel interessants om terug te kijken!

Want: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan! (dankjewel Pipi)

Bekijk alle lives hier terug: @kiindmagazine (ook als je geen Instagram hebt). Tip: je kan de live prima beluisteren (dus zonder te kijken). Het luistert als een fijne podcast!

Fotografie: Nina Olivari

Alles over ons eigenste ebook ‘Leren in vrijheid‘.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Ook vrije scholen kunnen onderwijssegregatie aanpakken

Ook vrije scholen kunnen onderwijssegregatie aanpakken

Sociaal-economische segregatie op basisscholen: het is een ding in Nederland. Uit onderzoek van Erasmus School of Economics blijkt dat op veel basisscholen in Nederland kinderen van ouders met ongeveer hetzelfde inkomen bij elkaar in de klas zitten. De kans dat een...

Baby’s floreren bij minder dan vier verzorgers

Baby’s floreren bij minder dan vier verzorgers

Dat hechting en kinderopvang best een onlogische combinatie kan zijn, constateerden we al. Nee, zeker niet elke opvangsituatie is schadelijk voor een kind, maar onder de streep kan een jong kind zich aan 3 mensen goed hechten. Dat betekent dat een baby naast de eigen...

Column: Tijd voor jezelf – hoe dan?

Column: Tijd voor jezelf – hoe dan?

Het begon de eerste weken na de bevalling. Hoe sterk ik ook had verlangd naar het moederschap - en oh, wat heerlijk magisch prachtig was het om nu echt moeder te zijn! -, zo ingewikkeld vond ik ook meteen dat die baby de hele tijd bij me was. Met de hele tijd bedoel...

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

In de kindertijd kun je een hoop op je schouders krijgen. In een familiesysteem doet het ertoe dat iedereen op zijn eigen plek staat. Daarom is systemisch kijken naar jouw gezin van herkomst belangrijk. Sta eens stil bij wat jij als kind vroeger hebt gemist, over hoe...

Rouw bij kinderen

Rouw bij kinderen

Wanneer een dierbare overlijdt, staat voor je gevoel de wereld even stil. Niets is ingrijpender dan het verliezen van iemand van wie je houdt. Als volwassenen kennen we de gevoelens van verdriet. Maar hoe werkt dit voor kinderen? Hoe gaan zij hiermee om en hoe kunnen...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0