Waarom babygebaren zo handig zijn

door Nelleke Bos

In het tweede levensjaar, net baby-af, begint je kind woordjes te zeggen. Toch begrijpt hij de taal al veel eerder. In het derde trimester van de zwangerschap leert een baby al de tonen van de hem omringende taal te herkennen, en ontwikkelt hij een voorkeur voor – letterlijk – zijn moedertaal. Als jonge baby kan hij al onderscheiden of iemand een bekende taal spreekt. In de babytijd gaat die taalontwikkeling vrolijk door en bouwt een kind een flinke woordenschat op, al is de mondmotoriek nog niet ver genoeg om ook zelf woorden te vormen.

Jong gebaren

Gebaren lopen in die zin vooruit op de spraak. Gebruik je in de babytijd gebaren – tegelijk met je woorden -, dan leert een kind sneller met je te communiceren. Het combineren van zintuigen helpt in elk leerproces. In het taalverwervingsproces helpen de gebaren dan ook zeker: gebaren beelden visueel uit wat je zegt en ondersteunen zo de woorden die je als verzorger uitspreekt.

Waneer je met elkaar kunt gebaren, scheelt dat veel frustratie, omdat je kind echt wel een mening heeft en die mening via een gebaar makkelijker kan overbrengen. ‘Melk’ is er zo eentje, of ‘slapen’, ‘spelen’ en ‘helpen’. Ook rondom het zindelijk worden kun je met je kind heel veel via babygebaren en lichaamstaal ontdekken. Een van de grote frustratiebronnen voor dreumesen en peuters is het willen van iets, maar zich niet begrepen kunnen maken. Het huilen, wat als baby vaak afdoende was, volstaat niet meer, en de taal van woorden is nog te ingewikkeld om goed te bedienen. Met de handen kan een jonge dreumes zich juist al prima verstaanbaar maken.

In die vroege jaren biedt babygebaren ook voordelen in de taalontwikkeling, al is er nog geen onderzoek dat bevestigt dat dit effect blijvend is in de loop van de jaren.

Babygebaren leren

Babygebarentaal is makkelijk om te leren; de gebaren volgen vaak natuurlijke bewegingen, het zijn losse woorden en er komt geen grammatica bij kijken. Een helpend boek is Babygebaren van Lissa Zeviar, zelf opgegroeid bij dove ouders. In dit fijne boek vind je naast de babygebaren en instructies ook veel informatie en achtergrond uit onderzoeken.

Alvast wat oefenen?

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

4 manieren van ‘opvoeden’ die niet werken 

Waarom de nee-fase onzin is

Fotografie: Tjitske Agricola

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

Handig! Begrijp je kind via spel

Handig! Begrijp je kind via spel

Op een lichtvoetige, maar ook onvoorwaardelijke en natuurlijke manier verbinden met je kind, hoe doe je dat? Nele Flamang weet het. Ze schreef er een boek over en sprak met journalist Drees Koren over het belang én het genot van verbindend spelen.  Hoe ben jij zo gek...

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Silvia Kooman is kunstenaar en docent en kan vanuit haar ervaring met de kinderkunstclub uitstekend vertellen over creativiteit bij kinderen. Ik interview haar over het belang van kunst. Silvia Kooman opent ons gesprek met een lijfspreuk van Picasso: “Ieder kind is...

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren van nature. Wat kunnen wij als ouders doen om onze kinderen zo min mogelijk te hinderen in hun eigen weg? Drees ontdekt 4 manieren om onze kinderen zo veel mogelijk eigen speelruimte (in de brede zin van het woord) te geven. Ze schrijft er uitgebreid...

Hoera voor het luisterboek! (en minder schermtijd)

Hoera voor het luisterboek! (en minder schermtijd)

Veel naar schermpjes kijken is niet goed voor je ogen en je wordt er vooral zo lamlendig van. Of je nou 3 of 33 of 88 bent. Maar toch, maar toch... mijn kinderen vermaken zich niet altijd uit zichzelf en ik ben soms te lui om iets leuks te bedenken (we zeggen het maar...

De kracht van herhaling

De kracht van herhaling

'Herhaling is de moeder van de didactiek', stelde mijn docent Jeugdliteratuur elk college opnieuw. Geeuwend hoorde ik hem dan aan, om dat zinnetje vervolgens nooit meer te vergeten. Dankzij de kracht van herhaling is deze ene wijsheid in mij verankerd, zoals ook de...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0