Waarom babygebaren zo handig zijn

door Nelleke Bos

In het tweede levensjaar, net baby-af, begint je kind woordjes te zeggen. Toch begrijpt hij de taal al veel eerder. In het derde trimester van de zwangerschap leert een baby al de tonen van de hem omringende taal te herkennen, en ontwikkelt hij een voorkeur voor – letterlijk – zijn moedertaal. Als jonge baby kan hij al onderscheiden of iemand een bekende taal spreekt. In de babytijd gaat die taalontwikkeling vrolijk door en bouwt een kind een flinke woordenschat op, al is de mondmotoriek nog niet ver genoeg om ook zelf woorden te vormen.

Jong gebaren

Gebaren lopen in die zin vooruit op de spraak. Gebruik je in de babytijd gebaren – tegelijk met je woorden -, dan leert een kind sneller met je te communiceren. Het combineren van zintuigen helpt in elk leerproces. In het taalverwervingsproces helpen de gebaren dan ook zeker: gebaren beelden visueel uit wat je zegt en ondersteunen zo de woorden die je als verzorger uitspreekt.

Waneer je met elkaar kunt gebaren, scheelt dat veel frustratie, omdat je kind echt wel een mening heeft en die mening via een gebaar makkelijker kan overbrengen. ‘Melk’ is er zo eentje, of ‘slapen’, ‘spelen’ en ‘helpen’. Ook rondom het zindelijk worden kun je met je kind heel veel via babygebaren en lichaamstaal ontdekken. Een van de grote frustratiebronnen voor dreumesen en peuters is het willen van iets, maar zich niet begrepen kunnen maken. Het huilen, wat als baby vaak afdoende was, volstaat niet meer, en de taal van woorden is nog te ingewikkeld om goed te bedienen. Met de handen kan een jonge dreumes zich juist al prima verstaanbaar maken.

In die vroege jaren biedt babygebaren ook voordelen in de taalontwikkeling, al is er nog geen onderzoek dat bevestigt dat dit effect blijvend is in de loop van de jaren.

Babygebaren leren

Babygebarentaal is makkelijk om te leren; de gebaren volgen vaak natuurlijke bewegingen, het zijn losse woorden en er komt geen grammatica bij kijken. Een helpend boek is Babygebaren van Lissa Zeviar, zelf opgegroeid bij dove ouders. In dit fijne boek vind je naast de babygebaren en instructies ook veel informatie en achtergrond uit onderzoeken.

Alvast wat oefenen?

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

4 manieren van ‘opvoeden’ die niet werken 

Waarom de nee-fase onzin is

Fotografie: Tjitske Agricola

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Speelgoed-obesitas

Speelgoed-obesitas

Wat wil je hebben?, vraagt Astrid aan haar zoon Kas die bijna jarig is. Ik weet niet meer wat ik je moet geven. Auto’s heb je al, de i-pad doet het nog, een extra fiets heb je niet nodig en de nieuwste skateboard staat ongebruikt in de garage, verzucht Astrid....

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Sander Dekker, de man die verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van ons onderwijs. Wie kent hem niet? Ik wel in ieder geval. Kort geleden maakte onze staatssecretaris bekend dat er voor de toptalenten in ons onderwijs dingen moeten veranderen. Een hoop...

Hoe help je je boze kind met zelfregulatie?

Hoe help je je boze kind met zelfregulatie?

Het maakt niet uit wat je doet. Je kind lijkt een tijdbom en kan ieder moment afgaan. Je hebt alles al geprobeerd maar niets werkt. En eigenlijk was dat altijd al zo, maar het wordt alleen maar erger. Je kind is boos. Om niets. Of wel om iets? Moet je kind zich maar...

Hoe praat je over een kind met een label?

Hoe praat je over een kind met een label?

  Vaststellen of een kind hoogbegaafd is of dyslexie heeft helpt bij het regelen van passend onderwijs. Het kan toegang geven tot een plusklas of voor het krijgen van extra tijd bij een toets. Een kind dat zich vanwege ADHD niet kan concentreren in de klas kan...

Ook vrije scholen kunnen onderwijssegregatie aanpakken

Ook vrije scholen kunnen onderwijssegregatie aanpakken

Sociaal-economische segregatie op basisscholen: het is een ding in Nederland. Uit onderzoek van Erasmus School of Economics blijkt dat op veel basisscholen in Nederland kinderen van ouders met ongeveer hetzelfde inkomen bij elkaar in de klas zitten. De kans dat een...

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

Kinderen kunnen niet stilzitten. Op school vragen we dit wel vaak van ze. 'De bewegende klas' zou hier een goede verandering teweeg kunnen brengen. Want eigenlijk is er iets geks aan de hand met het onderwijs. Het klopt namelijk niet: de dingen die wij weten over het...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0