Waarom babygebaren zo handig zijn

door Nelleke Bos

In het tweede levensjaar, net baby-af, begint je kind woordjes te zeggen. Toch begrijpt hij de taal al veel eerder. In het derde trimester van de zwangerschap leert een baby al de tonen van de hem omringende taal te herkennen, en ontwikkelt hij een voorkeur voor – letterlijk – zijn moedertaal. Als jonge baby kan hij al onderscheiden of iemand een bekende taal spreekt. In de babytijd gaat die taalontwikkeling vrolijk door en bouwt een kind een flinke woordenschat op, al is de mondmotoriek nog niet ver genoeg om ook zelf woorden te vormen.

Jong gebaren

Gebaren lopen in die zin vooruit op de spraak. Gebruik je in de babytijd gebaren – tegelijk met je woorden -, dan leert een kind sneller met je te communiceren. Het combineren van zintuigen helpt in elk leerproces. In het taalverwervingsproces helpen de gebaren dan ook zeker: gebaren beelden visueel uit wat je zegt en ondersteunen zo de woorden die je als verzorger uitspreekt.

Waneer je met elkaar kunt gebaren, scheelt dat veel frustratie, omdat je kind echt wel een mening heeft en die mening via een gebaar makkelijker kan overbrengen. ‘Melk’ is er zo eentje, of ‘slapen’, ‘spelen’ en ‘helpen’. Ook rondom het zindelijk worden kun je met je kind heel veel via babygebaren en lichaamstaal ontdekken. Een van de grote frustratiebronnen voor dreumesen en peuters is het willen van iets, maar zich niet begrepen kunnen maken. Het huilen, wat als baby vaak afdoende was, volstaat niet meer, en de taal van woorden is nog te ingewikkeld om goed te bedienen. Met de handen kan een jonge dreumes zich juist al prima verstaanbaar maken.

In die vroege jaren biedt babygebaren ook voordelen in de taalontwikkeling, al is er nog geen onderzoek dat bevestigt dat dit effect blijvend is in de loop van de jaren.

Babygebaren leren

Babygebarentaal is makkelijk om te leren; de gebaren volgen vaak natuurlijke bewegingen, het zijn losse woorden en er komt geen grammatica bij kijken. Een helpend boek is Babygebaren van Lissa Zeviar, zelf opgegroeid bij dove ouders. In dit fijne boek vind je naast de babygebaren en instructies ook veel informatie en achtergrond uit onderzoeken.

Alvast wat oefenen?

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

4 manieren van ‘opvoeden’ die niet werken 

Waarom de nee-fase onzin is

Fotografie: Tjitske Agricola

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

Kinderen kunnen niet stilzitten. Op school vragen we dit wel vaak van ze. 'De bewegende klas' zou hier een goede verandering teweeg kunnen brengen. Want eigenlijk is er iets geks aan de hand met het onderwijs. Het klopt namelijk niet: de dingen die wij weten over het...

Dit is de speelgoed schijf van 5

Dit is de speelgoed schijf van 5

De basisgedachte is: meer kan met minder. Marianne de Valck, voorheen spelkundige, nu met pensioen, ontwikkelde de speelgoed schijf van 5. Ze vertelt erover. Goed spelen bestaat uit ervaren, ontdekken, uitproberen, herhalen, vaardigheden en inzichten ontwikkelen. Zo’n...

Column: Likjes en kleffe kusjes

Column: Likjes en kleffe kusjes

Ze slaapt. Haar mond open, haar benen onder haar lijf gevouwen, haar bipsje in de lucht. Ik strijk met een vinger voorzichtig door haar plakkerige haar. Als ik haar neusje aanraak, trekt ze een gezicht. Heel zachtjes kus ik haar warme wang. Dan sluip ik de slaapkamer...

Column: Behoeden voor gevaar of zelf laten ontdekken?

Column: Behoeden voor gevaar of zelf laten ontdekken?

Mijn buik en hart schieten in een kramp, wanneer mijn driejarige dochter op haar loopfiets richting een steile heuvel crost. Haar blonde piekhaartjes wapperen door de wind, haar hemelsblauwe ogen staan wijd open en haar tongetje steekt een beetje uit. Ze is gefocust...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

Stoute kinderen: de ontwikkeling van het geweten

Stoute kinderen: de ontwikkeling van het geweten

Vanaf welke leeftijd kan een kind zich verplaatsen in een ander? En wat is eigenlijk stout zijn? Het geweten ontwikkelt zich een slag in de rondte bij kinderen. Het is belangrijk om te beseffen dat kinderen in dit opzicht heel anders in elkaar steken dan volwassenen...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0