Waarom helpen in huis juist fijn is voor je kind

door Nelleke Bos

Je baby vermaakt zich met het wasgoed, je dreumes sjouwt met de bezem rond, je peuter sopt met liefde zijn speelgoed, de ramen en alles wat hij onderweg tegenkomt. Kortom: met jonge kinderen heb je vrijwel altijd gretige hulpjes in huis. Worden ze ouder, dan merk je vaak dat het enthousiasme een stuk minder wordt, om rond de puberteit tot het ver beneden het vriespunt te dalen.

Appel op bestelling

Laat je het dan zitten, of wil je toch dat de kinderen blijven meedraaien in huis? En waarom wel of niet? Dat het voor jezelf handig is wanneer je kinderen hier en daar een handje meehelpen; ja. Maar het voelt toch een beetje als je kind pesten. Vroeger moesten kinderen als mini-volwassenen meewerken, en zijn we niet reuze blij dat wij onze kinderen een echte kindertijd kunnen bieden? Vol spel en fantasie? Dat wel. Toch wringt het. Want hoe ouder ze worden, hoe gekker het voelt als de kinderen zich door jou laten ‘bedienen’ – en dit woord kies ik bewust. Sinds mijn jongste riep dat hij ‘een appel had besteld’, en waar die bleef, weet ik dat er werk aan de winkel is. Maar hoe laat je de kinderen meer meehelpen in huis zonder dit als een straf over te brengen?

Meehelpen is een gezond makend proces

Levenszin 

Het antwoord vond ik toevallig, in een nieuwsbrief van school. De leerkrachten uit de kleuterklas schreven daarin:

’In onze kleuterklassen besteden we met veel plezier aandacht aan het verzorgen van ons huis (de school), de klas, de tuin, kortom onze leefomgeving. Een kleuter kan er veel plezier aan beleven als het mag meehelpen met de werkjes die met deze verzorging samengaan. Door de bewegingen, de handelingen, brengen we leven in het huishouden en leggen we er iets van onszelf, iets persoonlijks in. Dit speelt een grote rol bij de ontwikkeling van de levenszin van het nabootsende kind. Het meehelpen en plezier ervaren door de schone was op te vouwen, de vloer te vegen, op te ruimen en af te wassen is een gezond makend proces.’ 

Ha, precies wat ik nodig had. De ontwikkeling van de levenszin. Dat klinkt heel wat beter dan klusjes doen in huis. Ik vertel mezelf trouwens ook maar meteen dat ik mijn levenszin ontwikkel, terwijl ik aan de afwas sta. Lifehack. 

Leven doe je samen. Lees nog veel meer fijns in editie Samen.

Voorleven 

Wat er zo gezond is aan meehelpen, leggen de leerkrachten ook uit. ’De vaste gewoonten geven de kleuter een gevoel van vertrouwen. Door het voorleven van een ritme worden kinderen opgenomen in de stroom van de tijd en kunnen het besef zelf ook opbouwen. De kinderen doen de bewegingen na, ze leren de verschillende materialen door de tastzin herkennen. Het doen van de taakjes geeft kracht, rust en een tevreden gevoel.’

Helpen in huis geeft voldoening 

Wat kan je kind dan allemaal? Dat verschilt natuurlijk per kind, en eigenlijk gaat het vooral om het gevoel van bijdragen. Zoals Jean Liedloff ontdekte in haar studie bij een Zuid-Amerikaanse stam, is gelijkwaardig bijdragen een van de vier pijlers van het ‘continuüm concept’. Of je nu een dreumes, kleuter of ouder kind om je heen hebt, ieder kan op het eigen niveau meedoen met afwassen, afstoffen, spullen sorteren en ordenen. Zoals de leerkrachten in hun nieuwsbrief vaststellen: ‘Het gaat om de processen die met plezier, aandacht, zonder haast en met afgeronde handelingen gedaan worden. De verzorging van het leven op aarde bepaalt de richting van je denken en handelen. Het is nooit klaar en dat maakt ons gelukkig!’

Fotografie Maria Stijger

Verder lezen

Jean Liedloff | Op zoek naar het verloren geluk

Alfie Kohn | Onvoorwaardelijk ouderschap 

Oeps, m’n kind kan een lucifer afstrijken

Hoe kan ik mijn kind betrekken bij de verhuizing?

Helpen in de keuken, maar hoe dan?

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Weg met de tablet?

Weg met de tablet?

Tablets worden inmiddels al op sommige peuterspeelzalen ingezet. Apps speciaal voor de allerkleinsten worden als 'educatief speelgoed' uitgegeven. En ze beloven de ontwikkeling te stimuleren, maar doen ze dat ook echt? Onderzoekster Dr. Anna Sosa​ heeft vastgesteld...

Softe ouder, soft kind? Interview met professor Soenens

Softe ouder, soft kind? Interview met professor Soenens

Kinderen hebben voor een gezonde ontwikkeling drie dingen nodig: autonomie, verbinding en competentie. En vooral geen dwang of druk. Daarvoor vindt de wetenschap steeds meer bewijs. Aldus professor Bart Soenens, ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit Gent. Kaj...

Kleutertjes: over angsten, zelfstandigheid en ‘waarom?’

Het ene moment is je kind nog een peuter, het volgende moment is het alweer klaar voor de basisschool. In de kleuterklas ontwikkelt je kleuter zich razendsnel. Wat gebeurt er allemaal? Dit artikel gaat over de ontwikkelingen die je kleuter meemaakt. Lichamelijke...

Interview Het kind in jezelf: Jobbeke de Jong

Interview Het kind in jezelf: Jobbeke de Jong

Jobbeke de Jong is systemisch organisatieadviseur en (team)coach. Ze groeide op in Bergen op Zoom, Nieuw-Zeeland en Rosmalen. Van de drie kinderen die haar ouders kregen is zij de eerste. Tegenwoordig woont ze in Bussum met haar man, twee dochters en een zoon. Andries...

De opvoedbehavioristen: conditioneren is passé

conditioneren: con - di - tio` ne - ren [-(t)sjoo-] («Frans) (conditioneerde, h. geconditioneerd) een mens of dier aanleren om na toediening van een bep. prikkel een bep. reactie te vertonenDe Rus Pavlov ontdekte eind negentiende eeuw dat je gedrag kan...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0