Oeps, m’n kind kan een lucifer afstrijken

door Nelleke Bos

Laatst leerde mijn kleuter een lucifer afstrijken. En het lukte. Na een heerlijk moment van trots voelde ik ineens ook angst. Wat heb ik gedaan? Mijn kind kan nu vuur maken, help! Is hij nu een wandelend gevaar voor zichzelf en zijn omgeving? Waarom heb ik hem geholpen om zich hierin te bekwamen?

Mijn kind kan nu vuur maken, help!

Maar eigenlijk wist ik het antwoord wel: omdat hij eraan toe was. Het vuur fascineert hem, en in zijn carrière als dreumes en peuter heeft hij me ook al vaak genoeg laten zien dat hij niet onbehouwen te werk gaat. Zijn grote zus taalde er op die leeftijd niet naar. Vond ze veel te spannend; kennelijk weten kinderen zelf ook wel ongeveer wat ze aankunnen. 

Beschermende macht

Nou is dit geen pleidooi voor het loslaten van je kinderen op een druk kruispunt of onbeheerd spelen bij de sloot. Er zijn echt situaties waarin je kind onterecht denkt dat het wel kan en overmoedig is, of simpelweg de situatie niet kan overzien. Dan zet je als ouder je beschermende macht in. Geef je grenzen zonder discussie aan, om je kind te behoeden voor echt gevaar.

Lees zeker ook Free to learn of het artikel Opvoeden als een aap

Leren loslaten

Heel vaak valt het met het gevaar wel mee. Je kind kan vallen, zich stoten, een blauwe plek of schaafwond opdoen. Wij zeggen thuis inmiddels schouderophalend: ‘That’s how they learn’. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan. Met name als moeder behoed je je kind instinctief voor elk ongemak. Logisch. Je hebt negen intense maanden lang een kostbaar wezentje gedragen, je hebt nieuw leven gekoesterd met alles wat je in je hebt. Om deze schat vervolgens van de trap te zien stuiteren zeker? Geen denken aan! Geen wonder dat de dynamiek in de opvoeding zo vaak is: moeder roept ‘voorzichtig!’ waar de partner zegt van ‘toe maar!’. Succes dus, met die extra drempel om je kleintje los te laten, die gevaarlijke wereld in. 

Zelf doen!

Dingen zelf doen is voor elk kind een belangrijke stap in zijn ontwikkeling. De wereld om je heen ontdekken, proberen, uitvinden, je eigen maken. Omdat ieder kind een eigen tempo heeft, weet je nooit wanneer jouw kind klaar is voor de volgende stap. Kwestie van goed opletten. Probeert je kind zelf eten te pakken? Een boterham te smeren? Kleren aan en uit te trekken? De trap op te klimmen? De knopjes van de wasmachine te bedienen? Wat je ook ziet: probeer iets langer te wachten voordat je helpt of het overneemt. Laat je kind maar prutsen. Geef haar de ruimte om haar interesse te volgen, zolang het binnen veilige grenzen blijft.

De lucifers liggen bij mij thuis onbereikbaar hoog. Voor de zekerheid. Maar is er een kaars of vuurtje aan te maken, dan mag ons jonkie zijn kunsten vertonen. Want zelf doen – ja, daar wordt hij reuze gelukkig van.

Kun je je een paar dagen vrijmaken om je kinderen vrij te laten als de scharrelkinderen die ze zijn? Kom dan naar de moeder-en-kindretraite  en geniet.

Verder lezen

Vier de viezigheid

11 gevaarlijke dingen die je gedaan moet hebben voor je groot bent

Op zoek naar het verloren geluk | Jean Liedloff

Het laatste kind in het bos | Richard Louv

Free to learn | Peter Gray

Fotografie: Maria Stijger

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Hoe praat je over een kind met een label?

Hoe praat je over een kind met een label?

  Vaststellen of een kind hoogbegaafd is of dyslexie heeft helpt bij het regelen van passend onderwijs. Het kan toegang geven tot een plusklas of voor het krijgen van extra tijd bij een toets. Een kind dat zich vanwege ADHD niet kan concentreren in de klas kan...

Stuiterende kinderen: samen in beweging

Stuiterende kinderen: samen in beweging

Kinderen barsten van de energie. De een wat meer dan de ander, maar allemaal hebben ze de behoefte om te bewegen. Door te bewegen ontwikkelen kinderen zich motorisch, kunnen ze energie kwijtraken en worden emoties gereguleerd. Op zo'n stuiterend kind zit je niet...

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

‘Mama, speel nou!’ Zucht. Alweer? En natuurlijk wéér hetzelfde spel ook nog. Het is soms net alsof je kind geen eigen ideeën heeft. Jij moet helpen, meespelen, erbij zijn, dingen aandragen. En natuurlijk is dat ook hartstikke leuk. Je bent er graag voor je kind en je...

Brief aan een moeder van ruziënde kinderen

Brief aan een moeder van ruziënde kinderen

Lieve vrouw,  Dus je hebt meer dan één kind? Gefeliciteerd, wat een rijkdom. Of niet?  Oh? Maken ze ruzie? Dat is shit. Dan voel je je helemaal niet rijk waarschijnlijk. Hooguit geïrriteerd, wanhopig, of gewoon kwaad. Misschien zelfs bezorgd, falend, bang?  De...

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Hoe komt het dat het ene kind zich graag vastbijt in iets nieuws en het andere kind nieuwe dingen leren vermijdt ('Ik kan het toch niet')? Veel is terug te leiden tot de vaste mindset. Wat is het? En hoe ga je van een vaste mindset naar een groeimindset? Als je een...

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Sander Dekker, de man die verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van ons onderwijs. Wie kent hem niet? Ik wel in ieder geval. Kort geleden maakte onze staatssecretaris bekend dat er voor de toptalenten in ons onderwijs dingen moeten veranderen. Een hoop...

GRATIS EDITIE KIIND

Lees Kiind stiekem lekker gratis. Download editie OER! Je ontvangt meteen ook de nieuwsbrief vol inspiratie - waarvoor je je ieder moment kunt uitschrijven.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0