Oeps, m’n kind kan een lucifer afstrijken

door Nelleke Bos

Laatst leerde mijn kleuter een lucifer afstrijken. En het lukte. Na een heerlijk moment van trots voelde ik ineens ook angst. Wat heb ik gedaan? Mijn kind kan nu vuur maken, help! Is hij nu een wandelend gevaar voor zichzelf en zijn omgeving? Waarom heb ik hem geholpen om zich hierin te bekwamen?

Mijn kind kan nu vuur maken, help!

Maar eigenlijk wist ik het antwoord wel: omdat hij eraan toe was. Het vuur fascineert hem, en in zijn carrière als dreumes en peuter heeft hij me ook al vaak genoeg laten zien dat hij niet onbehouwen te werk gaat. Zijn grote zus taalde er op die leeftijd niet naar. Vond ze veel te spannend; kennelijk weten kinderen zelf ook wel ongeveer wat ze aankunnen. 

Beschermende macht

Nou is dit geen pleidooi voor het loslaten van je kinderen op een druk kruispunt of onbeheerd spelen bij de sloot. Er zijn echt situaties waarin je kind onterecht denkt dat het wel kan en overmoedig is, of simpelweg de situatie niet kan overzien. Dan zet je als ouder je beschermende macht in. Geef je grenzen zonder discussie aan, om je kind te behoeden voor echt gevaar.

Lees zeker ook Free to learn of het artikel Opvoeden als een aap

Leren loslaten

Heel vaak valt het met het gevaar wel mee. Je kind kan vallen, zich stoten, een blauwe plek of schaafwond opdoen. Wij zeggen thuis inmiddels schouderophalend: ‘That’s how they learn’. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan. Met name als moeder behoed je je kind instinctief voor elk ongemak. Logisch. Je hebt negen intense maanden lang een kostbaar wezentje gedragen, je hebt nieuw leven gekoesterd met alles wat je in je hebt. Om deze schat vervolgens van de trap te zien stuiteren zeker? Geen denken aan! Geen wonder dat de dynamiek in de opvoeding zo vaak is: moeder roept ‘voorzichtig!’ waar de partner zegt van ‘toe maar!’. Succes dus, met die extra drempel om je kleintje los te laten, die gevaarlijke wereld in. 

Zelf doen!

Dingen zelf doen is voor elk kind een belangrijke stap in zijn ontwikkeling. De wereld om je heen ontdekken, proberen, uitvinden, je eigen maken. Omdat ieder kind een eigen tempo heeft, weet je nooit wanneer jouw kind klaar is voor de volgende stap. Kwestie van goed opletten. Probeert je kind zelf eten te pakken? Een boterham te smeren? Kleren aan en uit te trekken? De trap op te klimmen? De knopjes van de wasmachine te bedienen? Wat je ook ziet: probeer iets langer te wachten voordat je helpt of het overneemt. Laat je kind maar prutsen. Geef haar de ruimte om haar interesse te volgen, zolang het binnen veilige grenzen blijft.

De lucifers liggen bij mij thuis onbereikbaar hoog. Voor de zekerheid. Maar is er een kaars of vuurtje aan te maken, dan mag ons jonkie zijn kunsten vertonen. Want zelf doen – ja, daar wordt hij reuze gelukkig van.

Kun je je een paar dagen vrijmaken om je kinderen vrij te laten als de scharrelkinderen die ze zijn? Kom dan naar de moeder-en-kindretraite  en geniet.

Verder lezen

Vier de viezigheid

11 gevaarlijke dingen die je gedaan moet hebben voor je groot bent

Op zoek naar het verloren geluk | Jean Liedloff

Het laatste kind in het bos | Richard Louv

Free to learn | Peter Gray

Fotografie: Maria Stijger

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Handig! Begrijp je kind via spel

Handig! Begrijp je kind via spel

Op een lichtvoetige, maar ook onvoorwaardelijke en natuurlijke manier verbinden met je kind, hoe doe je dat? Nele Flamang weet het. Ze schreef er een boek over en sprak met journalist Drees Koren over het belang én het genot van verbindend spelen.  Hoe ben jij zo gek...

3 lessen over hoe kinderen leren

3 lessen over hoe kinderen leren

Kleine kinderen leren het automatisch: omrollen, lopen, praten. Grapjes maken, stoeien en knoeien. En zelfs, afhankelijk van waar je woont, koffiezetten, boogschieten of jatten. Daar hebben ze onze hulp echt niet bij nodig. Hoe belangrijk is het dat wij, als...

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

Minder luiers, meer plezier: babyzindelijkheidscommunicatie

Roos loopt richting de deur van de wc. Ze is 18 maanden oud en heeft nog geen woorden om te zeggen wat ze precies wil, maar met haar handen maakt ze het gebaar voor plassen. Ik sta op van de bank en loop met haar mee. ‘Kom, dan gaan we naar de wc,’ zeg ik. Ik help...

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Het was een ijzige wintermiddag zo eind februari. De grijze handdoek die ’s ochtends nat buiten was opgehangen was inmiddels zo hard als een plank. De eendjes Karel en Evert stonden klappersnavelend voor de deur te bedelen om graantjes. Een gure wind waaide door de...

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Sander Dekker, de man die verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van ons onderwijs. Wie kent hem niet? Ik wel in ieder geval. Kort geleden maakte onze staatssecretaris bekend dat er voor de toptalenten in ons onderwijs dingen moeten veranderen. Een hoop...

De kracht van herhaling

De kracht van herhaling

'Herhaling is de moeder van de didactiek', stelde mijn docent Jeugdliteratuur elk college opnieuw. Geeuwend hoorde ik hem dan aan, om dat zinnetje vervolgens nooit meer te vergeten. Dankzij de kracht van herhaling is deze ene wijsheid in mij verankerd, zoals ook de...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0