‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

door Yvonne Woldberg

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’

Aldus (vrij vertaald) Juliëtte Schraauwers, in gesprek met Nouska.

Zelf liep Juliëtte ook vast op school: dyslexie maakte dat leren niet leuk was vroeger. Toen ze in Bali de Green School leerde kennen viel het kwartje: dit is hoe onderwijs moet zijn.

Na vier jaar enthousiast bouwen aan het concept van NOWSCHOOL, blijkt de eerste school die in Hilversum zou moeten starten duur. Naar voorbeeld van de Green School zou een leerling zo’n € 25.000 per jaar kosten.

En één school is er dan maar eentje. Er werd steeds meer en vaker gevraagd naar de plannen en Juliëtte besloot de tools voor het starten van een eigen NOWSCHOOL openbaar te maken en gratis te delen. In zomer 2023 werden de gratis tools gelanceerd en inmiddels staan er zo’n 80 initiatieven op de kaart, waarvan die in Dordrecht en Montenegro in vergevorderd stadium.

Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.

Wat Juliëtte mist in de andere alternatieve schoolinitiatieven (zoals democratisch onderwijs, Agorascholen en montessori-onderwijs) is dat de natuur integraal onderdeel is van het leer-ecosysteem. NOWSCHOOL neemt de principes van permacultuur, de ayurveda en het circadiaan ritme als uitgangspunten. En het draait er om interconnected learning. Geen vakken als wiskunde en Engels die gescheiden worden aangeboden. Geen ridderthema in februari, ruimtethema in maart. Maar kooklessen die aansluiten op de seizoenen, waarbij door omgaan met de verhoudingen van ingrediënten, het recept lezen, het opdienen etc. alle aspecten van het leren vanzelf aan bod komen.

Juliëtte tipt ambiërend schoolvernieuwers:

💚 het boek Free to learn door Peter Gray (Kiind interviewde Gray, zie editie VUUR)

💚 het boek The whole-brain child door Daniel Siegel (ook in het Nederlands verkrijgbaar, als Het hele brein, het hele kind)

💚 Operation Education en het boek van initiatiefnemer Claire Boonstra: Het Onderwijsvragenboek

en natuurlijk de Green School op Bali en haar NOWSCHOOL

Meer van Juliëtte? Volg haar hier op Instagram (en, tipje, als je haar tagt op Instagram, ontvang je gratis haar Holistic Childhood toolkit).

Benieuwd naar het hele gesprek dat Nouska had met Juliette? De volledige opname vind je in de Kiindspeeltuin, word lid!

Foto Juliëtte: Merel Zoet

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Vormen van kinderopvang

Ouders die werken moeten vaak nog vóór de bevalling bedenken van wat voor opvang ze gebruik gaan maken. Maar hoe bepaal je nu welke vorm van kinderopvang het beste bij jou en je kindje past? Hieronder worden de verschillende soorten van kinderopvang besproken. Het is...

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Kinderen van twee-en-een-half jaar tot vijf jaar zitten qua taalontwikkeling in de differentiatiefase. In de differentiatiefase gebeurt ontzettend veel. Niet alleen ontwikkelt het kind zich heel snel -zowel op lichamelijk, motorisch, emotioneel en sociaal als op...

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

In de kindertijd kun je een hoop op je schouders krijgen. In een familiesysteem doet het ertoe dat iedereen op zijn eigen plek staat. Daarom is systemisch kijken naar jouw gezin van herkomst belangrijk. Sta eens stil bij wat jij als kind vroeger hebt gemist, over hoe...

Zelfstandigheid bij je kind met label of handicap

Zelfstandigheid bij je kind met label of handicap

Vanaf het doorknippen of loslaten van de navelstreng: voor iedere ouder en ieder kind komt er steeds weer een moment dat ze de volgende stap naar zelfstandigheid zetten. En dat vraagt loslaten, hun eigen fouten laten maken. Maar wat als je kind iets extra’s heeft, in...

Laat je kind eens lekker gevaarlijk doen

Laat je kind eens lekker gevaarlijk doen

In de presentatie hier onderaan, maakt Gever Tulley duidelijk hoe belangrijk het is om kinderen 'gevaarlijke' dingen te laten doen. Is het echt gevaarlijk? Hij bespreekt er vijf van de vijftig die hij heeft opgesteld. In de rol van begeleider helpt hij kinderen bij...

Laat ze zelf spelen!

Laat ze zelf spelen!

Bij ons in de buurt staat een klimrek. Op twee meter hoogte is zo’n horizontaal laddertje waarin je kunt hangen, en jezelf in het zand laten ploffen. Mijn kind klimt zo nu en dan omhoog, staat een poosje te aarzelen in de hoogte, en besluit weer voorzichtig naar...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0