‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

door Yvonne Woldberg

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’

Aldus (vrij vertaald) Juliëtte Schraauwers, in gesprek met Nouska.

Zelf liep Juliëtte ook vast op school: dyslexie maakte dat leren niet leuk was vroeger. Toen ze in Bali de Green School leerde kennen viel het kwartje: dit is hoe onderwijs moet zijn.

Na vier jaar enthousiast bouwen aan het concept van NOWSCHOOL, blijkt de eerste school die in Hilversum zou moeten starten duur. Naar voorbeeld van de Green School zou een leerling zo’n € 25.000 per jaar kosten.

En één school is er dan maar eentje. Er werd steeds meer en vaker gevraagd naar de plannen en Juliëtte besloot de tools voor het starten van een eigen NOWSCHOOL openbaar te maken en gratis te delen. In zomer 2023 werden de gratis tools gelanceerd en inmiddels staan er zo’n 80 initiatieven op de kaart, waarvan die in Dordrecht en Montenegro in vergevorderd stadium.

Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.

Wat Juliëtte mist in de andere alternatieve schoolinitiatieven (zoals democratisch onderwijs, Agorascholen en montessori-onderwijs) is dat de natuur integraal onderdeel is van het leer-ecosysteem. NOWSCHOOL neemt de principes van permacultuur, de ayurveda en het circadiaan ritme als uitgangspunten. En het draait er om interconnected learning. Geen vakken als wiskunde en Engels die gescheiden worden aangeboden. Geen ridderthema in februari, ruimtethema in maart. Maar kooklessen die aansluiten op de seizoenen, waarbij door omgaan met de verhoudingen van ingrediënten, het recept lezen, het opdienen etc. alle aspecten van het leren vanzelf aan bod komen.

Juliëtte tipt ambiërend schoolvernieuwers:

💚 het boek Free to learn door Peter Gray (Kiind interviewde Gray, zie editie VUUR)

💚 het boek The whole-brain child door Daniel Siegel (ook in het Nederlands verkrijgbaar, als Het hele brein, het hele kind)

💚 Operation Education en het boek van initiatiefnemer Claire Boonstra: Het Onderwijsvragenboek

en natuurlijk de Green School op Bali en haar NOWSCHOOL

Meer van Juliëtte? Volg haar hier op Instagram (en, tipje, als je haar tagt op Instagram, ontvang je gratis haar Holistic Childhood toolkit).

Benieuwd naar het hele gesprek dat Nouska had met Juliette? De volledige opname vind je in de Kiindspeeltuin, word lid!

Foto Juliëtte: Merel Zoet

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Veranderkracht in coronatijd

Veranderkracht in coronatijd

Een mens gaat eigenlijk vrij slecht op verandering. Groot en klein. Zo hadden wij een poos de deur van de inbouwkoelkast niet vastzitten aan het buitendeurtje. We moesten steeds twee deuren openen voor een simpele handeling. Op een goede dag klaarden we deze klus....

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

“En, heb je nog gedroomd vannacht?” Dat is een vaste vraag aan onze ontbijttafel. Ik analyseer mijn dromen graag en als me dat niet lukt, stel ik me voor dat ik die nacht op reis ben geweest naar een andere dimensie om eens te kijken hoe het leven daar reilt en zeilt....

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren van nature. Wat kunnen wij als ouders doen om onze kinderen zo min mogelijk te hinderen in hun eigen weg? Drees ontdekt 4 manieren om onze kinderen zo veel mogelijk eigen speelruimte (in de brede zin van het woord) te geven. Ze schrijft er uitgebreid...

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Kinderen van twee-en-een-half jaar tot vijf jaar zitten qua taalontwikkeling in de differentiatiefase. In de differentiatiefase gebeurt ontzettend veel. Niet alleen ontwikkelt het kind zich heel snel -zowel op lichamelijk, motorisch, emotioneel en sociaal als op...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0