‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

door Yvonne Woldberg

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’

Aldus (vrij vertaald) Juliëtte Schraauwers, in gesprek met Nouska.

Zelf liep Juliëtte ook vast op school: dyslexie maakte dat leren niet leuk was vroeger. Toen ze in Bali de Green School leerde kennen viel het kwartje: dit is hoe onderwijs moet zijn.

Na vier jaar enthousiast bouwen aan het concept van NOWSCHOOL, blijkt de eerste school die in Hilversum zou moeten starten duur. Naar voorbeeld van de Green School zou een leerling zo’n € 25.000 per jaar kosten.

En één school is er dan maar eentje. Er werd steeds meer en vaker gevraagd naar de plannen en Juliëtte besloot de tools voor het starten van een eigen NOWSCHOOL openbaar te maken en gratis te delen. In zomer 2023 werden de gratis tools gelanceerd en inmiddels staan er zo’n 80 initiatieven op de kaart, waarvan die in Dordrecht en Montenegro in vergevorderd stadium.

Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.

Wat Juliëtte mist in de andere alternatieve schoolinitiatieven (zoals democratisch onderwijs, Agorascholen en montessori-onderwijs) is dat de natuur integraal onderdeel is van het leer-ecosysteem. NOWSCHOOL neemt de principes van permacultuur, de ayurveda en het circadiaan ritme als uitgangspunten. En het draait er om interconnected learning. Geen vakken als wiskunde en Engels die gescheiden worden aangeboden. Geen ridderthema in februari, ruimtethema in maart. Maar kooklessen die aansluiten op de seizoenen, waarbij door omgaan met de verhoudingen van ingrediënten, het recept lezen, het opdienen etc. alle aspecten van het leren vanzelf aan bod komen.

Juliëtte tipt ambiërend schoolvernieuwers:

💚 het boek Free to learn door Peter Gray (Kiind interviewde Gray, zie editie VUUR)

💚 het boek The whole-brain child door Daniel Siegel (ook in het Nederlands verkrijgbaar, als Het hele brein, het hele kind)

💚 Operation Education en het boek van initiatiefnemer Claire Boonstra: Het Onderwijsvragenboek

en natuurlijk de Green School op Bali en haar NOWSCHOOL

Meer van Juliëtte? Volg haar hier op Instagram (en, tipje, als je haar tagt op Instagram, ontvang je gratis haar Holistic Childhood toolkit).

Benieuwd naar het hele gesprek dat Nouska had met Juliette? De volledige opname vind je in de Kiindspeeltuin, word lid!

Foto Juliëtte: Merel Zoet

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Jongens en meisjes verschillen minder dan het lijkt

Jongens en meisjes. Een wereld van verschil. Tenminste, als je speelgoedwinkels en kledingzaken mag geloven. Die bevatten tegenwoordig een enorme kloof tussen roze en blauw. Maar zijn de verschillen m/v wel echt zo groot? Of is het slechts onze perceptie? Als...

Begint gelijkwaardig ouderschap bij feministisch opvoeden?

Begint gelijkwaardig ouderschap bij feministisch opvoeden?

Bij mij thuis - met een dochter van 9 en een zoon van 5 - een terugkerende kwestie: zijn jongens van nature anders dan meiden of is het de wijze waarop de samenleving ze vormt (nurture)? De film Inside out 2 wil ik nog zien maar ik kan me helemaal vinden in wat Ruth...

(Wanneer) krijgt jouw kind een smartphone?

(Wanneer) krijgt jouw kind een smartphone?

Kinderen hebben geen recht op een smartphone, maar op aandacht van hun ouders. Dat is wat te eenvoudig gesteld natuurlijk, het ligt genuanceerd. En een smartphoneloos kind is geen garantie op een aandachtige ouder. Maar hoezo hebben we bedacht dat (jonge) kinderen een...

Weg met de tablet?

Weg met de tablet?

Tablets worden inmiddels al op sommige peuterspeelzalen ingezet. Apps speciaal voor de allerkleinsten worden als 'educatief speelgoed' uitgegeven. En ze beloven de ontwikkeling te stimuleren, maar doen ze dat ook echt? Onderzoekster Dr. Anna Sosa​ heeft vastgesteld...

Blootsvoets: de beste kinderschoen? Geen schoen!

Blootsvoets: de beste kinderschoen? Geen schoen!

Was dat maar mogelijk. Al in 1992 pleitten twee Indiase orthopeden¹ voor het blootsvoets gaan en staan van kinderen, zeker tot hun zesde jaar. Iedere volwassene weet bovendien dat spieren sterker worden door ze te gebruiken. Gevoelsmatig weten we dan ook wel dat zodra...

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

Kinderen kunnen niet stilzitten. Op school vragen we dit wel vaak van ze. 'De bewegende klas' zou hier een goede verandering teweeg kunnen brengen. Want eigenlijk is er iets geks aan de hand met het onderwijs. Het klopt namelijk niet: de dingen die wij weten over het...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0