Column: Een gloednieuw boekje vol werkjes

door Anita Borst

“Zul je goed je best doen met de cito?” hoor ik een moeder bij het afscheid nemen aan haar kind vragen. Ik kijk nog even om, zie het kind in kwestie ernstig ja knikken. Het jochie is vijf.

Mijn vierjarige moet er ook aan. De kleutercito. Hij heeft er zin hoor. Een gloednieuw boekje vol werkjes die ze samen met de juf gaan maken. Achteraf vraag ik hem hoe hij het op school heeft gehad. Hij vertelt dat hij in de zandbak heeft gespeeld met zijn twee beste vriendinnen. En dat hij naar de wc is geweest. En dat boekje met werkjes? Oh ja, dat heeft hij ook gedaan. En hij heeft een robot getekend. Ondertussen vraagt de moeder van de vijfjarige hoe de cito was gegaan en of haar zoon echt wel zijn best heeft gedaan.


Kinderen voelen haarscherp aan wat hun ouders van ze verwachten

Ik kan het de moeder van dat jochie niet kwalijk nemen. Zij heeft, net als iedere ouder, het beste voor met haar kind. En tegenwoordig kom je er nauwelijks onderuit dat toetsprestaties van belang worden geacht. Ouders zien hun kinderen het liefst op een basisschool die goede resultaten kan overleggen. En zonder een perfecte citoscore word je waarschijnlijk niet toegelaten op het gymnasium van je keuze. Toetsresultaten tellen. En dan kan de fantastische kleuterjuf nóg zo hard beweren dat de toets voor haar niet meer is dan een manier om haar onderwijs naar het bestuur van de school toe te verantwoorden, maar hey, meten is weten hè.

En dus krijgen de klasgenoten van mijn zoon, kleuters van vier, vijf jaar, de opdracht om vooral goed hun best te doen op dat ene werkje uit dat boekje. In de zandbak mogen ze lekker knoeien, en tekenen kunnen ze toch al fantastisch, maar die toets is belangrijk. Belangrijker dan gym, dan sorteerspelletjes, dan knippen, plakken, prikken, verven of mooie verhalen vertellen in de kring. Dat ene werkje, dáár gaat het om. Doe je best!

Kinderen zijn niet gek, die voelen haarscherp aan wat hun ouders van ze verwachten. En van nature willen ze maar wat graag aan die verwachtingen voldoen. Is die toets belangrijk voor mama en papa, dan doen ze hun stinkende best op die toets. Hoe klein zo ook zijn, hoe weinig ze er ook van begrijpen, of ze nou al aan zulke cognitieve taken toe zijn of niet. En zo wordt er, met de beste bedoelingen, al vanaf de kleuterschool aan kinderen geleerd dat het belangrijk is om bepaalde prestaties af te leveren.

Dat er ook op de school van mijn zoon een kleutercito wordt afgenomen, is een gegeven. Ik kan daartegen protesteren, maar dat verandert de huidige situatie niet. Wat ik wél zelf in de hand heb, is de druk die ik op mijn kind leg. Van mij mag hij lekker knoeien in dat boekje als hij daar zin in heeft. Al verzuipt hij het in de watertafel. Hij is een kleuter, laat hem lekker spelen. En ik weet nog steeds zijn citoscore niet. Wat interesseert mij dat nou? Ik ben het gelukkigst als hij het leuk heeft op school. Hij moet er tenslotte nog minstens veertien jaar naartoe.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

De Vrijeschool is een voorbeeld voor schoolvernieuwers

De Vrijeschool is een voorbeeld voor schoolvernieuwers

Vrijheid, blijheid? Ingewikkelde zweverij? De Vrijeschool wordt gezien als wollig en het schijnt er te stinken. Naar natuur. Toch schieten de Vrijescholen momenteel als paddenstoelen uit de grond. Blijkbaar zetten steeds meer mensen zich over hun vooroordelen heen en...

5 handige tips over leerplicht

5 handige tips over leerplicht

Leerplicht: we zijn eraan gewend. En we interpreteren het als: naar school gaan. Leerplicht zou je ook een leerrecht kunnen noemen.  Een maatschappelijke voorziening die ieder kind in staat stelt om te kennis op te doen. In de zoektocht naar het juiste onderwijs voor...

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Er is veel geschreven over pesten, maar vaak vanuit een heel exclusief perspectief, zoals pesten op school, cyberpesten, een specifiek anti-pestprogramma of de vraag in hoeverre pesten dierlijk gedrag is (en dus natuurlijk en onvermijdelijk). Wat ik miste was de...

Kinderrecht of plicht op onderwijs?

Kinderrecht of plicht op onderwijs?

Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat staat in Artikel 28 van het Kinderrechtenverdrag. Basisonderwijs moet voor ieder kind gratis beschikbaar zijn. Daarnaast heb je ook de plicht om naar school te gaan, de leerplicht. Uiteraard was het recht om onderwijs te krijgen...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren doen we aan de lopende band. Groot en klein. Kinderen hebben een heleboel te leren. Ze zijn immers pas kortgeleden begonnen aan het leven. Wij weten al veel meer. In elk geval als het kennis en levenservaring betreft. Om kinderen het nodige bij te brengen, gaan...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0