De knutselwerkjes van school werden in coronatijd verplaatst naar thuis. Ik betrapte mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zei: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit, en dat terwijl ik zelf nota bene les gaf in creatieve vakken.
Deze degradatie is helaas de norm geworden. Het kunstonderwijs en de waardering voor creativiteit is al jaren en jaren onderhevig aan flinke kaalslag. Heel erg zonde, want creativiteit en creëren zijn hele nuttige vaardigheden! Daarom ging ik live in gesprek met Marleen van @vrijeschoolvoorbeginners over de zin en onzin van knutselen.
In deze live komt aan bod:
- Het nut van creatief onderwijs (denk: ruimtelijk inzicht, motorische vaardigheden).
- Het verschil tussen creatief denken en creëren (vaardigheden) en hoe die elkaar versterken.
- Wat nodig is om de creativiteit van kinderen te stimuleren.
- Waarom het juiste materiaal ertoe doet en dat dat ook ‘waardeloos’ materiaal kan zijn.
- Tips om thuis aan de slag te gaan.
- Hoe ga je om met complimenten over knutselwerkjes?
Heel veel waardevols om terug te kijken!
Meer weten over complimenten? Onze cursus Opvoeden zonder straffen en belonen in de Kiindacademie geeft fijne handvatten!
Beeld: Tjim Prins van Le petit lux