Zinnig knutselen: thuis en op school

door Jannie

De knutselwerkjes van school werden in coronatijd verplaatst naar thuis. Ik betrapte mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zei: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit, en dat terwijl ik zelf nota bene les gaf in creatieve vakken.

Deze degradatie is helaas de norm geworden. Het kunstonderwijs en de waardering voor creativiteit is al jaren en jaren onderhevig aan flinke kaalslag. Heel erg zonde, want creativiteit en creëren zijn hele nuttige vaardigheden! Daarom ging ik live in gesprek met Marleen van @vrijeschoolvoorbeginners over de zin en onzin van knutselen.

In deze live komt aan bod:

  • Het nut van creatief onderwijs (denk: ruimtelijk inzicht, motorische vaardigheden).
  • Het verschil tussen creatief denken en creëren (vaardigheden) en hoe die elkaar versterken.
  • Wat nodig is om de creativiteit van kinderen te stimuleren.
  • Waarom het juiste materiaal ertoe doet en dat dat ook ‘waardeloos’ materiaal kan zijn.
  • Tips om thuis aan de slag te gaan.
  • Hoe ga je om met complimenten over knutselwerkjes?

Heel veel waardevols om terug te kijken!

Meer weten over complimenten? Onze cursus Opvoeden zonder straffen en belonen in de Kiindacademie geeft fijne handvatten!

Beeld: Tjim Prins van Le petit lux

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

De juf heeft het niet gedaan; jongens hebben vaderhonger

Dertig jaar geleden bestonden ze nog. Meesters. Ik had in de vijfde en zesde klas van de lagere school een meester. En in de derde zat er ook nog eentje. Op de basisschool – waar mijn kinderen nu naar toe gaan – werken maar twee mannen: de directeur en de conciërge....

3 lessen over hoe kinderen leren

3 lessen over hoe kinderen leren

Kleine kinderen leren het automatisch: omrollen, lopen, praten. Grapjes maken, stoeien en knoeien. En zelfs, afhankelijk van waar je woont, koffiezetten, boogschieten of jatten. Daar hebben ze onze hulp echt niet bij nodig. Hoe belangrijk is het dat wij, als...

Meer flexibiliteit tijdens lockdownonderwijs

Meer flexibiliteit tijdens lockdownonderwijs

Spanning en opluchting, dat zijn twee emoties die ik de afgelopen week veel zag om me heen. Spanning; hoe wordt er omgegaan met de nieuwe maatregelen op school? Zorgen omdat je je kind liever thuis had gehouden, maar niet het gevoel hebt dat dit mag. Maar ook...

Ook vrije scholen kunnen onderwijssegregatie aanpakken

Ook vrije scholen kunnen onderwijssegregatie aanpakken

Sociaal-economische segregatie op basisscholen: het is een ding in Nederland. Uit onderzoek van Erasmus School of Economics blijkt dat op veel basisscholen in Nederland kinderen van ouders met ongeveer hetzelfde inkomen bij elkaar in de klas zitten. De kans dat een...

Column: Nooit naar school, of toch wel? 

Column: Nooit naar school, of toch wel? 

De heerlijke Instagram-plaatjes van #wildandfree kinderen die op dinsdagmorgen schelpen zoeken op het strand, het ene na het andere kunstproject afronden en zich ongehinderd door wie of wat dan ook urenlang bezig houden met hun eigen interesses, raken een gevoelige...

Mismatch met school: een kind leert op zijn eigen manier

Mismatch met school: een kind leert op zijn eigen manier

Elk kind komt op de wereld met een aangeboren nieuwsgierigheid en drang om de wereld om zich heen te leren kennen. Het lijkt zo simpel. Laat je kind lekker z’n gang gaan, geef hier en daar de nodige support en het enthousiaste leren volgt vanzelf. Maar wat als het...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0