Zinnig knutselen: thuis en op school

door Jannie

De knutselwerkjes van school werden in coronatijd verplaatst naar thuis. Ik betrapte mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zei: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit, en dat terwijl ik zelf nota bene les gaf in creatieve vakken.

Deze degradatie is helaas de norm geworden. Het kunstonderwijs en de waardering voor creativiteit is al jaren en jaren onderhevig aan flinke kaalslag. Heel erg zonde, want creativiteit en creëren zijn hele nuttige vaardigheden! Daarom ging ik live in gesprek met Marleen van @vrijeschoolvoorbeginners over de zin en onzin van knutselen.

In deze live komt aan bod:

  • Het nut van creatief onderwijs (denk: ruimtelijk inzicht, motorische vaardigheden).
  • Het verschil tussen creatief denken en creëren (vaardigheden) en hoe die elkaar versterken.
  • Wat nodig is om de creativiteit van kinderen te stimuleren.
  • Waarom het juiste materiaal ertoe doet en dat dat ook ‘waardeloos’ materiaal kan zijn.
  • Tips om thuis aan de slag te gaan.
  • Hoe ga je om met complimenten over knutselwerkjes?

Heel veel waardevols om terug te kijken!

Meer weten over complimenten? Onze cursus Opvoeden zonder straffen en belonen in de Kiindacademie geeft fijne handvatten!

Beeld: Tjim Prins van Le petit lux

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Zo kan thuisonderwijs eruitzien

Zo kan thuisonderwijs eruitzien

Thuisonderwijs. Steeds meer ouders denken erover. En waarom eigenlijk niet? Voor de een is school fantastisch, maar lang niet elk kind of gezin vindt een passende school. Het gezin van Nienke en Rick werkt met thuisonderwijs. Kiind maakte een reportage die je in...

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Gisteren haalde mijn dochter die in groep 8 zit huiswerk van school op en ik mocht een pak werk ophalen voor mijn groep 3-kind. Dinsdag: rekenen: les 1, blok 5, lezen: dag 4, zie leesmapje en instructie vind je online, schrijven: blz. 15 afmaken, computer: alles telt...

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Er is veel geschreven over pesten, maar vaak vanuit een heel exclusief perspectief, zoals pesten op school, cyberpesten, een specifiek anti-pestprogramma of de vraag in hoeverre pesten dierlijk gedrag is (en dus natuurlijk en onvermijdelijk). Wat ik miste was de...

10 Tips voor 10 dagen thuisblijven

10 Tips voor 10 dagen thuisblijven

1. Vertrouw! Laat het los en heb vertrouwen; kinderen leren ontzettend veel van de wereld om zich heen. Een eventuele achterstand kan ingehaald worden. Echt. 2. Ontspan Niemand leert nieuwe dingen onder druk. Merk je dat er een periode van rust en vrij spelen nodig...

Zomervakantie, 6 weken vrijaf, júist als je dyslexie hebt

Zomervakantie, 6 weken vrijaf, júist als je dyslexie hebt

Stel:  je bent een kind en je hebt dyslexie. Iedereen om jou heen helpt jou om het makkelijker voor je te maken. Op school ondersteunen ze je door het geven van extra uitleg, je volgt een dyslexie-begeleidingstraject (elke week 50 minuten lezen met een dyslexiecoach)...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0