Zinnig knutselen: thuis en op school

door Jannie

De knutselwerkjes van school werden in coronatijd verplaatst naar thuis. Ik betrapte mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zei: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit, en dat terwijl ik zelf nota bene les gaf in creatieve vakken.

Deze degradatie is helaas de norm geworden. Het kunstonderwijs en de waardering voor creativiteit is al jaren en jaren onderhevig aan flinke kaalslag. Heel erg zonde, want creativiteit en creëren zijn hele nuttige vaardigheden! Daarom ging ik live in gesprek met Marleen van @vrijeschoolvoorbeginners over de zin en onzin van knutselen.

In deze live komt aan bod:

  • Het nut van creatief onderwijs (denk: ruimtelijk inzicht, motorische vaardigheden).
  • Het verschil tussen creatief denken en creëren (vaardigheden) en hoe die elkaar versterken.
  • Wat nodig is om de creativiteit van kinderen te stimuleren.
  • Waarom het juiste materiaal ertoe doet en dat dat ook ‘waardeloos’ materiaal kan zijn.
  • Tips om thuis aan de slag te gaan.
  • Hoe ga je om met complimenten over knutselwerkjes?

Heel veel waardevols om terug te kijken!

Meer weten over complimenten? Onze cursus Opvoeden zonder straffen en belonen in de Kiindacademie geeft fijne handvatten!

Beeld: Tjim Prins van Le petit lux

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

Dik drie weken geleden was het ineens zover: Nederland ging min of meer dicht. Heel veel volwassenen niet meer naar het werk, kinderen niet meer naar school, niemand meer op visite bij opa en oma, geen studenten meer in de collegezalen, geen concerten of dansfeestjes...

Waarom naar school? Leren doe je van het leven

Waarom naar school? Leren doe je van het leven

Hoe meer en hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer ik ons schoolsysteem vind. Hebben we school überhaupt wel nodig? Leren doe je toch door te leven? Op sommige plekken in de wereld gaan kinderen niet naar school. Dat vinden wij soms zielig. Dan worden er projecten...

Column: Wie was Anne Frank?

Column: Wie was Anne Frank?

Mijn kinderen kijken graag naar Klokhuis. Als het op een keer in een aflevering over Anne Frank gaat, zie ik dat mijn jongste dochter van 6 heel erg geboeid zit te luisteren. Ze komt er half in en heeft niet alles gezien. Maar nadat de aflevering afgelopen is heeft ze...

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Er is veel geschreven over pesten, maar vaak vanuit een heel exclusief perspectief, zoals pesten op school, cyberpesten, een specifiek anti-pestprogramma of de vraag in hoeverre pesten dierlijk gedrag is (en dus natuurlijk en onvermijdelijk). Wat ik miste was de...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0