Zo kan thuisonderwijs eruitzien

door Nelleke Bos

Thuisonderwijs. Steeds meer ouders denken erover. En waarom eigenlijk niet? Voor de een is school fantastisch, maar lang niet elk kind of gezin vindt een passende school. Het gezin van Nienke en Rick werkt met thuisonderwijs.

Kiind maakte een reportage die je in zomereditie Bloei kunt bekijken. Hoe het thuisonderwijs er bij dit fijne gezin uitziet, lees je nu alvast.

Elke dag een ontdekkingsreis 

We ontdekken elke dag wat er gebeurt, vertelt Nienke. ‘Elke dag is er iets wat we actief oppakken maar we weten van tevoren niet wat dat is. Leren is wel iets dat we bewust doen. Dat markeren we elke dag bewust: wat er geleerd is, en wat waardevol is. Dat is elke dag iets anders, en het is niet te plannen. Vinden we buiten een salamander, dan ontdekken we die dag van alles over salamanders, kijken we er filmpjes over en tekenen we salamanders. Doordat we thuisonderwijs geven, kun je wat je op een dag meemaakt met elkaar integreren. Buitenspelen kan leiden tot een thema waarover ze iets leren.’

Nieuw: Het Kleine Speelgoedboek

Bestel de online special over spelen

We vonden geen school waarin onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen.

Écht passend onderwijs

Het plan voor thuisonderwijs ontstond toen ze ontdekten hoe kinderen leren en hoe de hersenen werken, hoe belangrijk interesse is, en genoeg bewegen, en hoe verschillend kinderen zijn. Nienke: ‘Een vast programma op school draagt daar dan vaak niet aan bij. Het sluit in feite nergens echt helemaal aan bij je kind. Met een grote groep is dat ook geen optie. Wij vormen een klein groepje, en zo kunnen we wel aansluiten bij de leefwereld van onze kinderen. Met de andere thuisonderwijs-kinderen leren de kinderen ook veel sociale vaardigheden van elkaar. Leren ze omgaan met andere leeftijden en andere stijlen.’ 

Naar je eigen smaak

‘We hebben een minischooltje dat we helemaal naar onze smaak invullen. Een paar van de andere ouders zijn pabo-geschoold. Als de kinderen ergens veel interesse in tonen pakken we dat op om dingen te gaan leren. Je ziet dat als een van de kinderen met een vraag komt, de andere kinderen gelijk geboeid zijn. We maken er met elkaar een thema van. Ze leren zo ook dat als je in de energie zit van ‘iets willen weten’, dat je er dan een actie op kan zetten en op die manier veel kan leren.’

Alles is verbonden

‘We geloven dat alles verbonden is met elkaar. We hadden geen van beiden een school gevonden waarin dat naar onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen. Het geeft ons zoveel vrijheid. Er is hier geen 5 dagen les. Het gaat gewoon altijd door, soms zijn de meiden ’s ochtends in alle vroegte al letters aan het leren. 

Wat ons zo blij maakt hieraan is het meegaan in de flow van de dag. Zien hoe ze iets gaan begrijpen en hoe ze het zelf oppakken. Ben je met de jongste bezig, zie je de grote meiden ineens zelf kaartjes maken met tafels en rekensommen uitwerken. Ze helpen elkaar ook, en leren dáár zelf weer van. Ik voel dat wij de space keepers zijn, terwijl zij hun stroom volgen. Alles gaat zo organisch. Rick en ik doen ons werk ook tijdens het leren van de kinderen. We maken dragers en krukjes terwijl de kinderen oefeningen doen. Het is niet uit te leggen eigenlijk, wat wij allemaal met elkaar verweven.’

Fotografie Lisa Joy

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Lezing: Opvoeden, een riskant experiment?

Lezing: Opvoeden, een riskant experiment?

Opvoeden. Tegenwoordig doen we dat alleen, in ons eigen huis, alleen of met een partner. En niet zoals eeuwen gedaan werd: met je buren, familie en vrienden. Maakt dat uit? Luister naar socioloog Henk de Vos, in de lezing: 'Opvoeden, een riskant experiment?'...

Column: aandacht voor overvolle klassen!

Column: aandacht voor overvolle klassen!

Ik vraag mijn zoontje van vier of hij in de kring wil vertellen over het weekend; we hebben zo leuk in het bos gespeeld! Even lichten zijn ogen enthousiast op, dan zakt zijn kin op de borst. 'Ze horen mij niet in de klas.' Met die woorden legt hij precies de vinger op...

Ballonbal voor onderweg

Ballonbal voor onderweg

Een bal is fantastisch speelgoed voor kleine en grote kinderen. Vanaf dat baby's kunnen kruipen of tijgeren vinden ze het al geweldig om zelf een bal weg te rollen en dan er achteraan te gaan. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer balvaardigheid ze krijgen: rollen,...

Opvoeden met weinig regels (binnenkijken bij Lisa Joy)

Opvoeden met weinig regels (binnenkijken bij Lisa Joy)

Opvoeden met zo min mogelijk regels. Voor Lisa voelt dat heel natuurlijk. In haar huis is iedereen vrij om te ontdekken, te bepalen en zich te ontwikkelen, zonder aan allerlei regels vast te zitten. Er is geen vaste bedtijd, de kinderen hoeven niet aan tafel te...

Handig! Begrijp je kind via spel

Handig! Begrijp je kind via spel

Op een lichtvoetige, maar ook onvoorwaardelijke en natuurlijke manier verbinden met je kind, hoe doe je dat? Nele Flamang weet het. Ze schreef er een boek over en sprak met journalist Drees Koren over het belang én het genot van verbindend spelen.  Hoe ben jij zo...

Bramenjam maken

Bramenjam maken

Zo vanaf eind augustus zijn bramen rijp, als je de plekjes weet te vinden, dan kun je met een beetje mazzel emmers vol plukken. Heerlijk om zo los te eten, maar het is voor kinderen nog leuker om het ergens in te verwerken. Wij zijn een...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0