Zo kan thuisonderwijs eruitzien

door Nelleke Bos

Thuisonderwijs. Steeds meer ouders denken erover. En waarom eigenlijk niet? Voor de een is school fantastisch, maar lang niet elk kind of gezin vindt een passende school. Het gezin van Nienke en Rick werkt met thuisonderwijs.

Kiind maakte een reportage die je in zomereditie Bloei kunt bekijken. Hoe het thuisonderwijs er bij dit fijne gezin uitziet, lees je nu alvast.

Elke dag een ontdekkingsreis 

We ontdekken elke dag wat er gebeurt, vertelt Nienke. ‘Elke dag is er iets wat we actief oppakken maar we weten van tevoren niet wat dat is. Leren is wel iets dat we bewust doen. Dat markeren we elke dag bewust: wat er geleerd is, en wat waardevol is. Dat is elke dag iets anders, en het is niet te plannen. Vinden we buiten een salamander, dan ontdekken we die dag van alles over salamanders, kijken we er filmpjes over en tekenen we salamanders. Doordat we thuisonderwijs geven, kun je wat je op een dag meemaakt met elkaar integreren. Buitenspelen kan leiden tot een thema waarover ze iets leren.’

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

We vonden geen school waarin onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen.

Écht passend onderwijs

Het plan voor thuisonderwijs ontstond toen ze ontdekten hoe kinderen leren en hoe de hersenen werken, hoe belangrijk interesse is, en genoeg bewegen, en hoe verschillend kinderen zijn. Nienke: ‘Een vast programma op school draagt daar dan vaak niet aan bij. Het sluit in feite nergens echt helemaal aan bij je kind. Met een grote groep is dat ook geen optie. Wij vormen een klein groepje, en zo kunnen we wel aansluiten bij de leefwereld van onze kinderen. Met de andere thuisonderwijs-kinderen leren de kinderen ook veel sociale vaardigheden van elkaar. Leren ze omgaan met andere leeftijden en andere stijlen.’ 

Naar je eigen smaak

‘We hebben een minischooltje dat we helemaal naar onze smaak invullen. Een paar van de andere ouders zijn pabo-geschoold. Als de kinderen ergens veel interesse in tonen pakken we dat op om dingen te gaan leren. Je ziet dat als een van de kinderen met een vraag komt, de andere kinderen gelijk geboeid zijn. We maken er met elkaar een thema van. Ze leren zo ook dat als je in de energie zit van ‘iets willen weten’, dat je er dan een actie op kan zetten en op die manier veel kan leren.’

Alles is verbonden

‘We geloven dat alles verbonden is met elkaar. We hadden geen van beiden een school gevonden waarin dat naar onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen. Het geeft ons zoveel vrijheid. Er is hier geen 5 dagen les. Het gaat gewoon altijd door, soms zijn de meiden ’s ochtends in alle vroegte al letters aan het leren. 

Wat ons zo blij maakt hieraan is het meegaan in de flow van de dag. Zien hoe ze iets gaan begrijpen en hoe ze het zelf oppakken. Ben je met de jongste bezig, zie je de grote meiden ineens zelf kaartjes maken met tafels en rekensommen uitwerken. Ze helpen elkaar ook, en leren dáár zelf weer van. Ik voel dat wij de space keepers zijn, terwijl zij hun stroom volgen. Alles gaat zo organisch. Rick en ik doen ons werk ook tijdens het leren van de kinderen. We maken dragers en krukjes terwijl de kinderen oefeningen doen. Het is niet uit te leggen eigenlijk, wat wij allemaal met elkaar verweven.’

Fotografie Lisa Joy

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

5 handige tips over leerplicht

5 handige tips over leerplicht

Leerplicht: we zijn eraan gewend. En we interpreteren het als: naar school gaan. Leerplicht zou je ook een leerrecht kunnen noemen.  Een maatschappelijke voorziening die ieder kind in staat stelt om te kennis op te doen. In de zoektocht naar het juiste onderwijs voor...

Peter Gray bewijst dat vrij spel van levensbelang is

Peter Gray bewijst dat vrij spel van levensbelang is

Hij is de expert op het gebied van vrij leren: Peter Gray, professor en onderzoeker in de psychologie, beschrijft in het boek Free to Learn zijn bevindingen over het nut van vrij spelen en de nutteloosheid van het schoolsysteem. En alles begon bij zijn zoon Scott....

Meer flexibiliteit tijdens lockdownonderwijs

Meer flexibiliteit tijdens lockdownonderwijs

Spanning en opluchting, dat zijn twee emoties die ik de afgelopen week veel zag om me heen. Spanning; hoe wordt er omgegaan met de nieuwe maatregelen op school? Zorgen omdat je je kind liever thuis had gehouden, maar niet het gevoel hebt dat dit mag. Maar ook...

Plofklassen: het onderwijs als intensieve menshouderij

Plofklassen: het onderwijs als intensieve menshouderij

Leerkracht Julia Steenwegen, basisschoolleerkracht, schrijft in een confronterend stuk in het NRC dat zij voor een klas staat van 33 kinderen. Dat is niet het gemiddelde van 23 leerlingen waar staatssecretaris Dekker het steeds over heeft. ‘Want, meneer Dekker’, zo...

12 dingen die mijn vrijeschoolkind beheerst (en ik niet)

12 dingen die mijn vrijeschoolkind beheerst (en ik niet)

Kinderen zijn sowieso een stuk slimmer dan grote mensen, daarvan was ik allang overtuigd. Sinds ik een exemplaar op de vrije school heb ondergebracht, zijn er nog wat ervaringen aan dit wereldbeeld toegevoegd. Hierbij de meest opvallende vaardigheden die mijn...

Dit zijn de mooiste ideeën voor het onderwijs van de toekomst

Dit zijn de mooiste ideeën voor het onderwijs van de toekomst

Er moet wat veranderen in het onderwijs, dát is wel duidelijk. Het systeem bestaat al een tijdje er is nogal veel veranderd in de wereld. We vroegen jullie om de mooiste ideeën voor het onderwijs van de toekomst. Wij hebben er al zin in! Hanneke: Ik zou het van...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0