Zo kan thuisonderwijs eruitzien

door Nelleke Bos

Thuisonderwijs. Steeds meer ouders denken erover. En waarom eigenlijk niet? Voor de een is school fantastisch, maar lang niet elk kind of gezin vindt een passende school. Het gezin van Nienke en Rick werkt met thuisonderwijs.

Kiind maakte een reportage die je in zomereditie Bloei kunt bekijken. Hoe het thuisonderwijs er bij dit fijne gezin uitziet, lees je nu alvast.

Elke dag een ontdekkingsreis 

We ontdekken elke dag wat er gebeurt, vertelt Nienke. ‘Elke dag is er iets wat we actief oppakken maar we weten van tevoren niet wat dat is. Leren is wel iets dat we bewust doen. Dat markeren we elke dag bewust: wat er geleerd is, en wat waardevol is. Dat is elke dag iets anders, en het is niet te plannen. Vinden we buiten een salamander, dan ontdekken we die dag van alles over salamanders, kijken we er filmpjes over en tekenen we salamanders. Doordat we thuisonderwijs geven, kun je wat je op een dag meemaakt met elkaar integreren. Buitenspelen kan leiden tot een thema waarover ze iets leren.’

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

We vonden geen school waarin onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen.

Écht passend onderwijs

Het plan voor thuisonderwijs ontstond toen ze ontdekten hoe kinderen leren en hoe de hersenen werken, hoe belangrijk interesse is, en genoeg bewegen, en hoe verschillend kinderen zijn. Nienke: ‘Een vast programma op school draagt daar dan vaak niet aan bij. Het sluit in feite nergens echt helemaal aan bij je kind. Met een grote groep is dat ook geen optie. Wij vormen een klein groepje, en zo kunnen we wel aansluiten bij de leefwereld van onze kinderen. Met de andere thuisonderwijs-kinderen leren de kinderen ook veel sociale vaardigheden van elkaar. Leren ze omgaan met andere leeftijden en andere stijlen.’ 

Naar je eigen smaak

‘We hebben een minischooltje dat we helemaal naar onze smaak invullen. Een paar van de andere ouders zijn pabo-geschoold. Als de kinderen ergens veel interesse in tonen pakken we dat op om dingen te gaan leren. Je ziet dat als een van de kinderen met een vraag komt, de andere kinderen gelijk geboeid zijn. We maken er met elkaar een thema van. Ze leren zo ook dat als je in de energie zit van ‘iets willen weten’, dat je er dan een actie op kan zetten en op die manier veel kan leren.’

Alles is verbonden

‘We geloven dat alles verbonden is met elkaar. We hadden geen van beiden een school gevonden waarin dat naar onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen. Het geeft ons zoveel vrijheid. Er is hier geen 5 dagen les. Het gaat gewoon altijd door, soms zijn de meiden ’s ochtends in alle vroegte al letters aan het leren. 

Wat ons zo blij maakt hieraan is het meegaan in de flow van de dag. Zien hoe ze iets gaan begrijpen en hoe ze het zelf oppakken. Ben je met de jongste bezig, zie je de grote meiden ineens zelf kaartjes maken met tafels en rekensommen uitwerken. Ze helpen elkaar ook, en leren dáár zelf weer van. Ik voel dat wij de space keepers zijn, terwijl zij hun stroom volgen. Alles gaat zo organisch. Rick en ik doen ons werk ook tijdens het leren van de kinderen. We maken dragers en krukjes terwijl de kinderen oefeningen doen. Het is niet uit te leggen eigenlijk, wat wij allemaal met elkaar verweven.’

Fotografie Lisa Joy

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Een jurk om in te dansen

Column: Een jurk om in te dansen

“Mama, mag ik ook een jurk?” “Tuurlijk jongen. Welke kleur moet-ie worden?” “Geel! Want geel is mijn lievelingskleur!” Zelf was ik zo’n kind dat tot en met de brugklas gewoon aantrok wat moeder meebracht uit de stad, maar mijn zoon is uit heel ander hout gesneden. Hij...

Mijn kind wilde niet eten (en dit is wat hielp)

Mijn kind wilde niet eten (en dit is wat hielp)

Als je kind niet wil eten (of nou ja, vooral geen groente), kan dat veel frustratie geven. Gedoe aan tafel, strijd, ongezelligheid en misschien ook wel zorgen. Al mijn kennis en goede ideeën ten spijt heb ik zo’n moeilijke eter in huis. In ons geval gaat het...

Empathie maakt je kind stoer

Empathie maakt je kind stoer

Drees onderzocht hoe dat nou zit met onze waardering voor zacht- en stoerheid bij jongens. Werkt het anders bij jongens dan bij meisjes? Algauw komt ze uit bij het belang van empathisch opvoeden - voor elk kind. Empathisch opvoeden Het fijne van empathisch opvoeden is...

Maak je eigen ritueel met Sint Maarten

Maak je eigen ritueel met Sint Maarten

Zie je op tegen Sint Maarten als snoepvreetfeest? Leg de focus op het ritueel en het wordt meteen een stuk knusser. Zeker voor peuters en kleuters kan Sint Maarten het mooiste jaarlijkse kleine feestje zijn. Op mijn dochters school liepen de kinderen 's avonds om een...

14 ongelukjes die je moet riskeren (voor je groot bent)

14 ongelukjes die je moet riskeren (voor je groot bent)

Eigenlijk wil ik het liefst dat mijn kinderen nooit pijn hebben. Ik wil ook niet dat hun kleren vies worden of dat ze kruimelen met hun croissantjes. Hallo, wake up call. Risico’s horen bij het leven. Filosofischer: het leven an sich is 100% riskant. Volgens het...

‘En wat zeg je dan?’

‘En wat zeg je dan?’

Opvoeden volgens je eigen waarden klinkt zo logisch en helder, maar in de praktijk moet je nog best stevig staan om jouw ideeën door te voeren. Ken je dat? Je komt met je kind bij de kassa. Een ballon / snoepje / koekje* komt richting je dreumes / peuter / kleuter*....

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0