Zo kan thuisonderwijs eruitzien

door Nelleke Bos

Thuisonderwijs. Steeds meer ouders denken erover. En waarom eigenlijk niet? Voor de een is school fantastisch, maar lang niet elk kind of gezin vindt een passende school. Het gezin van Nienke en Rick werkt met thuisonderwijs.

Kiind maakte een reportage die je in zomereditie Bloei kunt bekijken. Hoe het thuisonderwijs er bij dit fijne gezin uitziet, lees je nu alvast.

Elke dag een ontdekkingsreis 

We ontdekken elke dag wat er gebeurt, vertelt Nienke. ‘Elke dag is er iets wat we actief oppakken maar we weten van tevoren niet wat dat is. Leren is wel iets dat we bewust doen. Dat markeren we elke dag bewust: wat er geleerd is, en wat waardevol is. Dat is elke dag iets anders, en het is niet te plannen. Vinden we buiten een salamander, dan ontdekken we die dag van alles over salamanders, kijken we er filmpjes over en tekenen we salamanders. Doordat we thuisonderwijs geven, kun je wat je op een dag meemaakt met elkaar integreren. Buitenspelen kan leiden tot een thema waarover ze iets leren.’

Nieuw: Het Kleine Speelgoedboek

Bestel de online special over spelen

We vonden geen school waarin onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen.

Écht passend onderwijs

Het plan voor thuisonderwijs ontstond toen ze ontdekten hoe kinderen leren en hoe de hersenen werken, hoe belangrijk interesse is, en genoeg bewegen, en hoe verschillend kinderen zijn. Nienke: ‘Een vast programma op school draagt daar dan vaak niet aan bij. Het sluit in feite nergens echt helemaal aan bij je kind. Met een grote groep is dat ook geen optie. Wij vormen een klein groepje, en zo kunnen we wel aansluiten bij de leefwereld van onze kinderen. Met de andere thuisonderwijs-kinderen leren de kinderen ook veel sociale vaardigheden van elkaar. Leren ze omgaan met andere leeftijden en andere stijlen.’ 

Naar je eigen smaak

‘We hebben een minischooltje dat we helemaal naar onze smaak invullen. Een paar van de andere ouders zijn pabo-geschoold. Als de kinderen ergens veel interesse in tonen pakken we dat op om dingen te gaan leren. Je ziet dat als een van de kinderen met een vraag komt, de andere kinderen gelijk geboeid zijn. We maken er met elkaar een thema van. Ze leren zo ook dat als je in de energie zit van ‘iets willen weten’, dat je er dan een actie op kan zetten en op die manier veel kan leren.’

Alles is verbonden

‘We geloven dat alles verbonden is met elkaar. We hadden geen van beiden een school gevonden waarin dat naar onze visie vormgegeven werd. Dus zijn we het zelf gaan doen. Het geeft ons zoveel vrijheid. Er is hier geen 5 dagen les. Het gaat gewoon altijd door, soms zijn de meiden ’s ochtends in alle vroegte al letters aan het leren. 

Wat ons zo blij maakt hieraan is het meegaan in de flow van de dag. Zien hoe ze iets gaan begrijpen en hoe ze het zelf oppakken. Ben je met de jongste bezig, zie je de grote meiden ineens zelf kaartjes maken met tafels en rekensommen uitwerken. Ze helpen elkaar ook, en leren dáár zelf weer van. Ik voel dat wij de space keepers zijn, terwijl zij hun stroom volgen. Alles gaat zo organisch. Rick en ik doen ons werk ook tijdens het leren van de kinderen. We maken dragers en krukjes terwijl de kinderen oefeningen doen. Het is niet uit te leggen eigenlijk, wat wij allemaal met elkaar verweven.’

Fotografie Lisa Joy

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Testen op Syndroom van Down, binnenkort standaard?

Testen op Syndroom van Down, binnenkort standaard?

Inmiddels is besloten dat de NIPT ook in Nederland aan alle zwangeren wordt aangeboden. Voordat dat zo was, schreef Jolien Verburg deze tekst voor Kiind: Sinds vorig jaar is het voor vrouwen met een risicozwangerschap mogelijk om hun ongeboren kindje te laten testen...

‘En wat zeg je dan?’

‘En wat zeg je dan?’

Opvoeden volgens je eigen waarden klinkt zo logisch en helder, maar in de praktijk moet je nog best stevig staan om jouw ideeën door te voeren. Ken je dat? Je komt met je kind bij de kassa. Een ballon / snoepje / koekje* komt richting je dreumes / peuter / kleuter*....

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Silvia Kooman is kunstenaar en docent en kan vanuit haar ervaring met de kinderkunstclub uitstekend vertellen over creativiteit bij kinderen. Ik interview haar over het belang van kunst. Silvia Kooman opent ons gesprek met een lijfspreuk van Picasso: “Ieder kind is...

Boodschappen met je kind, hoe dan?

Boodschappen met je kind, hoe dan?

Je kind met een driftbui in de winkel - een cliché dat niet uit de lucht is komen vallen. Winkelen met je peuter of kleuter kan echt uitdagend zijn. Tegelijkertijd is het ook een mooie manier om je kinderen te leren over eten, waar het vandaan komt, over het...

Het belang van een goed ontbijt

Het belang van een goed ontbijt

In China kennen ze het gezegde; ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. En wie kent niet het uitgebreide Engelse ontbijt? Het ontbijt wordt wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Logisch, als je bedenkt dat een goed ontbijt...

Opgevoed door een softie? Nee joh, warm nest!

Opgevoed door een softie? Nee joh, warm nest!

Hoe is het om opgevoed te zijn door een zachte ouder? Zo vroegen we ons af. Ingrid Bakker vertelt haar verhaal. De verhalen van Ingrid en andere zacht opgevoede mensen vind je ook in de nieuwste papieren editie van Kiind, ZACHT.   Ons gezin bestond uit vijf kinderen...

GRATIS EDITIE KIIND

Lees Kiind stiekem lekker gratis. Download editie OER! Je ontvangt meteen ook de nieuwsbrief vol inspiratie - waarvoor je je ieder moment kunt uitschrijven.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0