Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

door Nelleke Bos

‘Mama, speel nou!’ Zucht. Alweer? En natuurlijk wéér hetzelfde spel ook nog. Het is soms net alsof je kind geen eigen ideeën heeft. Jij moet helpen, meespelen, erbij zijn, dingen aandragen. En natuurlijk is dat ook hartstikke leuk. Je bent er graag voor je kind en je wil samen een gezellige tijd hebben. Maar het is niet gek wanneer je ook gewoon met je eigen zaken (of gedachten!) bezig wil zijn – en bovendien is het voor kinderen heerlijk om goed zelf te kunnen spelen. Hoe stimuleer je je kind tot eigen spel?

Doe minder

De eerste tip klinkt belachelijk en is toch ernst: doe minder. Ga even terug naar jouw kindertijd? Was jouw vader of moeder je dagelijkse speelmaatje? Hoe vulde jij je speeltijd in? Wanneer verzon jij je eigen spel? En hoe zou het zijn voor jouw kind om iets vergelijkbaars mee te krijgen? Het is voor iedereen anders. Maar ik gok dat wij, ouders in deze tijd, meer met onze kinderen spelen dan vroeger gedaan werd. Vanuit mooie idealen. Maar kijk eens of je wat vaker op de achtergrond kan zijn (lees eens lekker de Kiind op papier of zo). Hoe vaak geven wij al een goedbedoelde oplossing voordat ons kind erop heeft gebroed? Laat je kind aanrommelen, geef meer tijd om zelf tot plannetjes te komen.

Benader de dagelijkse speeltijd als een mini-vakantie

Schrik niet van verveling

In de tijd waarin wijzelf elk loos moment neigen in te vullen met onze smartphone is het niet vreemd dat onze kinderen geen verveling meer kennen. En dan is het al gauw hartstikke eng om even niets te doen te hebben. Daag je kind – en jezelf! – geregeld uit om zich te vervelen. Ga maar na hoeveel van jullie tijd per week al ingevuld is. Werk, opvang, school, uitjes, zwemmen, speelafspraakjes, tot etenstijd en bedtijd aan toe. Periodes zonder iets kunnen heel behulpzaam zijn. Benader de dagelijkse speeltijd als een mini-vakantie. Wat ontstaat er als je nergens naartoe hoeft?

Kies speelgoed met open einde

Het speelgoed dat je in huis haalt, kan ook veel voor je kind betekenen. Het lastige is soms, dat kinderen sterk verlangen naar kant-en-klaar speelgoed. Functies als geluid en licht, voorgeprogrammeerde gekkigheid: het werkt als honing voor een bij. Slim van de maker, maar jammer voor jullie. Want de interesse verflauwt al snel voor dit type speelgoed, omdat die superaantrekkelijke eigenschappen altijd hetzelfde blijven en ze je kind niet prikkelen tot een eigen interpretatie. En oh ja, het gaat ook snel stuk natuurlijk.

‘Saai’ speelgoed biedt de mogelijkheid om alle kanten op te gaan. Net als met verveling geldt hier: in het begin vraagt het wat meer moeite, en daarna ga je genieten van het rendement. Zo zal je kind misschien eerst wat voorbeelden nodig hebben. Wat zou je allemaal kunnen doen met blokken? En met kartonnen dozen, oude lakens of allerlei natuurvondsten? 

Fotografie: Jana Boekholt

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Dit is de speelgoed schijf van 5

Dit is de speelgoed schijf van 5

De basisgedachte is: meer kan met minder. Marianne de Valck, voorheen spelkundige, nu met pensioen, ontwikkelde de speelgoed schijf van 5. Ze vertelt erover. Goed spelen bestaat uit ervaren, ontdekken, uitproberen, herhalen, vaardigheden en inzichten ontwikkelen. Zo’n...

Zo help je je kind zelf te leren

Zo help je je kind zelf te leren

Kinderen willen zelf ontdekken. Instinctief leren dus. Daar hebben ze ons niet echt bij nodig. Hoe kun je je kind met een gerust hart haar gang laten gaan zonder al te veel op je handen te moeten zitten? In Kiind Magazine editie WILD lees je er alles over. Hier alvast...

Weg met de tablet?

Weg met de tablet?

Tablets worden inmiddels al op sommige peuterspeelzalen ingezet. Apps speciaal voor de allerkleinsten worden als 'educatief speelgoed' uitgegeven. En ze beloven de ontwikkeling te stimuleren, maar doen ze dat ook echt? Onderzoekster Dr. Anna Sosa​ heeft vastgesteld...

Alles is spel: Stimuleren van de fantasie

Het belang van spel wordt onderschat. De huidige trend op scholen is om kinderen al in de kleuterklas te leren lezen en tellen. Een artikel in de Volkskrant van ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet vond ik verhelderend: “Kleuters hebben 360 uur nodig om 16 letters te...

9 keer waarom kinderen leermeesters zijn

Bij het grootbrengen van kinderen wordt er vaak gekeken naar wat wíj kinderen willen meegeven. Terwijl we juist ook een heleboel kunnen leren van hen. Vanwege de unieke manier waarop ze in het leven staan en de wereld bekijken. We zetten daarom een paar...

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Hoe komt het dat het ene kind zich graag vastbijt in iets nieuws en het andere kind nieuwe dingen leren vermijdt ('Ik kan het toch niet')? Veel is terug te leiden tot de vaste mindset. Wat is het? En hoe ga je van een vaste mindset naar een groeimindset? Als je een...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0