Voor aanstaande ouders: leuke oefeningen om je voor te bereiden

door Andries de Jong

Als je binnenkort samen ouders wordt, of dat net geworden bent, gebeurt er veel meer dan je kunt voorzien. Het gezinssysteem waar jij in bent opgegroeid, plus dat van je partner, gaan samen iets nieuws vormen. Vaak weet je pas wat je waarden zijn en vooral waar ze botsen me die van je partner, als je gezin al in volle gang is. Deze fijne oefeningen helpen je ontdekken wat ieder van jullie belangrijk vindt, en zo kun je je nieuwe gezinssysteem bewuster vormgeven. Veel plezier met deze ontdekkingstocht!

Ook lekker zinnig leesvoer: de verborgen dynamiek van familiebanden, symbiose en autonomie.

Oefening met je lief

Jij en je partner gaan tegenover elkaar zitten, zonder dat je elkaar kunt aanraken. Spreek af wie als eerste begint.

Sluit je ogen en zie in gedachten je ouders voor je. Je partner kijkt en is beschikbaar voor oogcontact. Kijk eerst eens een tijdje naar dit interne beeld en laat op je inwerken. Ervaar bij wie het sterkst gemis opkomt. Spreek dan de volgende zin uit:

‘Lieve papa/mama, wat ik heb gemist is … (maak de zin af)’

Adem daarna een keer of twee in en uit, met je ogen nog dicht, en zeg dan:

‘Ik neem het gemis en buig voor je lot. Dankjewel dat je mijn vader/moeder bent.’

Open dan je ogen en kijk in de ogen van je partner.

Spreek nu de volgende zin uit:

‘Dit gemis neem ik in onze relatie mee als een verlangen om/naar … (maak af)

Dat is van mij en niet van jou. Daar zorg ik zelf voor.’

Partner zegt: ‘Dat weet ik.’

Sluit allebei even je ogen. Daarna wissel je.

Onderzoek vervolgens wat jij zelf anders kunt doen, om meer de verantwoordelijkheid te nemen voor je verlangen. Maak dit zo concreet mogelijk en hou het klein. Vertel dit je partner. Luister ernaar van je partner en vraag hoe jij hem/haar kunt helpen zodat hij/zij dit kan doen.

Tafelschikking

Een leuke systemische oefening is om zo nu en dan de tafelschikking te veranderen. Varieer met plek. Houd die plek steeds een week en neem de veranderingen waar. Bijvoorbeeld in sfeer, in stemming van eenieder, gespreksonderwerpen, blijven zitten of van tafel weg gaan. Wat maar opvalt. Bespreek met elkaar, wanneer je alle varianten hebt gehad, welke tafelschikking jou goed beviel en waarom.

Bedrituelen

Hoe was vroeger thuis jouw bedritueel? Denk aan volgorde van plassen, wassen, tandenpoetsen, pyjama, verhaaltje lezen, welke ouder deed wat etc.

Vertel je partner wat je fijn vond en wat niet. Wat was daar fijn aan, wat niet?

Wat betekent dit voor hoe je het nu doet/wilt?

Experimenteer er eens mee. Verander dingen in de volgorde, doe eens iets wat je normaal niet doet, sla eens iets over wat je anders wel doet, varieer eens met wie wat doet. Neem waar wat er verandert, bij jou, partner, kind en hoe je dat ervaart. Wat betekent dat voor jou? Deel met je partner en onderzoek of je het anders wilt doen.

Nog eentje om samen te doen

Verplaats je eens om beurten in allebei je ouders en vertel je partner vanuit elk perspectief afzonderlijk over wat voor kind jij was. Kijk met hun ogen naar jou als baby, als peuter, kleuter etc. en beschrijf wat je ziet en wat dat met jou in de rol van jouw ouder doet.

Wanneer je dat gedaan hebt, ga eens na welke nieuwe informatie je dit heeft opgeleverd. En wat dat betekent voor je eigen ouderschap.

Wat voor ouder wil je zijn? Wat is het belangrijkste dat je je kind als ouder wilt geven? Vertel elkaar eens over hoe zich dat verhoudt tot je eigen kind zijn.

Vertel elkaar eens over hoe je ouders voor jou gezorgd hebben. Hoe vind je hun kind zijn daarin terug? Wat was er wel, en wat niet? Wat kon/mocht wel, wat niet? Welke voor hen belangrijke waarden en overtuigingen vind je daarin terug? Welke daarvan zijn ook voor jou belangrijk? Hoe wil je daar vorm aan geven? Hoe zie je je partner wanneer je dit voor je ziet? Wat doet hij/zij in dit beeld? Hoe reageert in dit beeld jullie kind?

Leuk voor later

Bekijk met je kinderen de foto’s van jullie kindertijd, en vertel er vooral veel verhalen bij.

Nóg meer hierover lees je in de THUISeditie van Kiind.

Andries de Jong kijkt graag systemisch en werkt als trainer/coach persoonlijke ontwikkeling.

Fotografie: Jeanique Kats

Vast aan je familie – doorbreek het patroon

Wandelende Boom (en het kind in jezelf)

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Billetjes in wasbare luiers

Billetjes in wasbare luiers

Misschien heb je ze zelf wel gedragen; de gevouwen luierdoeken vastgezet met een speld. Tegenwoordig gebruiken we ze voor het afdrogen van onze baby en ziet de wasbare luier er veel hipper uit. Er zijn all-in-oneluiers (AIO) compleet met drukknoopjes of klittenband....

Column: Vijf moeders

Column: Vijf moeders

Ik ben opgegroeid met zes broers en zusjes. Na de geboorte van de oudste, zwaar autistische dochter vond mijn moeder dat ze "ontrampt" was en baarde er zes achteraan. Ze zei wel eens dat een vliegtuig nooit twee keer op dezelfde plek neerstort. Daarbij was ze dol op...

Triple P kritisch bekeken

Triple P kritisch bekeken

  Posters naast provinciale wegen moedigen je aan om als ouder vooral positief te blijven. Op het consultatiebureau krijgt elke ouder die een tikkeltje verwilderd binnenkomt een vrolijk gekleurd foldertje mee. Opvoedcursussen schieten als paddenstoelen uit de...

Verhuizen? 5 tips om je kind erbij te betrekken

Verhuizen? 5 tips om je kind erbij te betrekken

Ik ben in het voorjaar met mijn gezin verhuisd van een oude school in de stad met 350 m2 oppervlakte naar een rijtjeshuis in een dorp. Een flinke overgang. Het duurde even voor mijn peuter van bijna 3 begreep dat we verhuisd waren. In het begin stelde ze nog vaak voor...

Begrenzen mag! (en móet soms)

Begrenzen mag! (en móet soms)

Wij mensen zitten vol sociale normen. Onze kinderen krijgen een flinke dosis beleefdheid mee. Goed opgevoed! zeggen we dan. Maar een grote mond is soms gewoon nodig. Begrenzen mag en moet.  Bang voor je grens ‘Veel mensen zijn bang om hun grens aan te geven’, vertelt...

Softe ouder, soft kind? Interview met professor Soenens

Softe ouder, soft kind? Interview met professor Soenens

Kinderen hebben voor een gezonde ontwikkeling drie dingen nodig: autonomie, verbinding en competentie. En vooral geen dwang of druk. Daarvoor vindt de wetenschap steeds meer bewijs. Aldus professor Bart Soenens, ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit Gent. Kaj...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0