Je eigen kleren kiezen is goud waard

door Nelleke Bos

Als kinderen hun eigen kleren kiezen, wordt het een zootje, vanzelfsprekend. Waarom is het dan toch een heel goed idee als kinderen hun eigen kleren kiezen? Ik vroeg het eerst maar aan mijn eigen kinderen. 

Dat bepaal ik lekker zelf!

De 11-jarige opent snoevend: ‘Ouders weten niet echt wat in is, dus dan kopen ze dingen die niet helemaal leuk zijn.’ Haar kleuterbroertje vindt het vooral goed ‘dat je zelf uit kan kiezen als er kleren zijn voor jezelf. Dat je ineens mooie kleren ziet en denkt: Oh! Die ga ik kopen!’

Grote zus vult instemmend aan: ‘Precies, want weet je nog die keer dat je dat knalroze shirt met die hartjes zag in de winkel? Dat hadden de mama’s zelf nooit bedacht, dat jij dat mooi vindt.’

Autonomie dus. Duidelijk. En smaakontwikkeling.

Ook interessant over ontwikkeling: Van de sloffen en de beer, J. Meulman

En dan stippen ze daarbij ook nog een ander thema aan: jezelf los zingen van verwachtingen. Hoe progressief je jezelf ook inschaalt, stiekem zitten wij volwassenen vol ideeën over wat bij kinderen past. En daar kunnen die kinderen zelf weleens heel anders over denken (en wist je dat de nee-fase onzin is?). Dat voornoemde roze glittershirt had ik inderdaad niet in gedachten voor mijn zoontje.

Kleren maken de man | vrouw

Ooit vond ik mezelf best vooruitstrevend. Gendervrij enzo. (Wat is genderneutraal opvoeden nou weer?) Een baby – die nota bene geboren wordt in een gezin van twee moeders – hoeft niet in een hokje, toch? Blijkbaar wel… De roze, glimmende en met roesjes versierde kleertjes van grote zus die nog op zolder lagen, kon ik de nieuwe jongensbaby echt niet allemaal aantrekken. Kennelijk had ook ik last van culturele normen, en vond ik dat onze baby, zo klein als hij was, er als een jongetje uit moest zien. Of ten minste niet als een meisje.

Lees hier meer zinnigs over genderneutrale kleding

Maar daarmee conformeerde ik me alsnog aan de beperkende kaders van onze cultuur. Dus vooruit, tegen de tijd dat deze baby een mening begon te ontwikkelen, mocht hij naar hartenlust kleren kiezen. Er kwamen roze laarsjes, strakke maillots en af en toe een trui met gouden pailletjes, vergezeld van kleding met auto’s, bussen en vliegtuigen erop, en niet te vergeten de dierenprints.

Laat zien wie je bent

Omdat ik ook dat bijna puberend exemplaar heb rondlopen, zie ik hoe het eigen kleren kiezen een stuk identiteit laat zien. Hadden we destijds de overweldigende Roze Fase, daarop volgde een periode van afkeer van de beruchte kleur en bijbehorende tule rokjes. Exit Prinses, en hallo Zeemeermin! Inmiddels zijn we met haar in het stoere tijdperk beland en wenst ze niet aan haar girly verleden herinnerd te worden. Leidend criterium nu: als je ermee kunt huttenbouwen en boogschieten, is het in orde.

Zo kunnen kinderen experimenteren met het innerlijk en uiterlijk laten samenvallen. Met voelen wat bij je past, en je identiteit blijven ontwikkelen. Als een persoonlijk proces – net als het echte leven.

Veilige kaders

Eigenlijk is het enige waar je je als ouder een beetje mee moet bemoeien, de veiligheid. En dan bedoel ik: in februari is blootsvoets te karig. Op een warme dag is beschermende kleding tegen de zon echt wel nodig. Een korte broek tijdens een avontuur tussen de brandnetels ook geen slim plan. Nou ja, je snapt het. En verder: ze regelen het zelf wel!

Fotografie: Daan Rot

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Kinderen leren zwemmen in de digitale oceaan

Kinderen leren zwemmen in de digitale oceaan In de offline wereld beschermen we onze kinderen zoveel mogelijk – tot valrugzakken aan toe. Maar online? Daar laten we ze vaak ronddobberen zonder zwemvest. Dat beeld schetste mediapedagoog Marije Lagendijk tijdens een...

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren van nature. Wat kunnen wij als ouders doen om onze kinderen zo min mogelijk te hinderen in hun eigen weg? Drees ontdekt 4 manieren om onze kinderen zo veel mogelijk eigen speelruimte (in de brede zin van het woord) te geven. Ze schrijft er uitgebreid...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

Waarom peuters niet op een strafstoeltje horen (ook niet heel even)

Waarom peuters niet op een strafstoeltje horen (ook niet heel even)

Op een ouderavond vroeg de juf van mijn kleuter: ‘Kinderen van 0 tot 7 jaar willen van alles en ze doen ook van alles. Wat hebben ze nodig om te dóen?’ Het onderwerp was de wil. Er werd van alles geroepen: zelfvertrouwen? Een plan? Een doel? Dat was het allemaal niet....

Laat ze zelf spelen!

Laat ze zelf spelen!

Bij ons in de buurt staat een klimrek. Op twee meter hoogte is zo’n horizontaal laddertje waarin je kunt hangen, en jezelf in het zand laten ploffen. Mijn kind klimt zo nu en dan omhoog, staat een poosje te aarzelen in de hoogte, en besluit weer voorzichtig naar...

Weg met de tablet?

Weg met de tablet?

Tablets worden inmiddels al op sommige peuterspeelzalen ingezet. Apps speciaal voor de allerkleinsten worden als 'educatief speelgoed' uitgegeven. En ze beloven de ontwikkeling te stimuleren, maar doen ze dat ook echt? Onderzoekster Dr. Anna Sosa​ heeft vastgesteld...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0